Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Malmöpendeln – en drygt 100 år gammal idé

Malmöpendeln ska knyta samman Malmö. Idén är ingalunda ny. Den är mer än hundra år gammal, från den tiden då Malmös befolkning understeg 100 000 invånare.

Karta från 1911, med förslag på ny "ringlinje" från Limhamn till Malmö C, via Kalkbrottet, Kulladal station, två nya stationer vid Augustenborg och Annedal samt Östervärn.
I början av seklet växte Malmö så att det knakade. Expansionen skedde i synnerhet åt väster och söder. En olägenhet i tillväxten, efter den plan som lades fram av stadsingenjören major Anders Nilsson, var spårtrafiken mellan Västra station i hamnen och Södervärn och därifrån vidare ut ur staden. Dessa spår trafikerades av dels Malmö-Ystad järnvägen och Malmö-Trelleborg järnväg. Den senare trafikerade även järnväg till Skanör och Falsterbo.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen