Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Debatt: SJ måste lösa problemen som stör resan

För att locka fler till tåget och järnvägen behöver vi både bättre kapacitet – och attraktiva tågförbindelser. Det skriver Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson, riksdagsledamot Emma Berginger från Lund, apropå debatten mellan SJ:s vd Crister Fritzson och tidningens ekonomikrönikör Thomas Frostberg efter krönikan ”Staten och kapitalet sitter inte på samma tåg”, publicerad den 15 februari.

Emma Berginger är riksdagsledamot från Lund och Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson.Bild: Henrik Larsson
Thomas Frostberg skriver i sin krönika om behovet av att både öka kapaciteten och kvaliteten på tågresandet, inte minst för att möta den ökade efterfrågan från affärsresenärerna.
Läs också Staten och kapitalet sitter inte på samma tåg
Frostberg har en viktig poäng i att tågoperatörerna, framförallt statligt ägda SJ, behöver möta resenärernas efterfrågan på komfort och kvalitet – även om det största problemet är bristande kapacitet och underhåll av järnvägen.
Precis som att försäljningen av ekologiska produkter tog fart när producenterna säkerställde att de ekologiska alternativen var likvärdiga eller till och med bättre än konventionellt framställda dito, behöver tågresandet ge resenären ett mervärde. Annars kommer snart skärpta resepolicies hos företagen att ifrågasättas.
De närmaste tio åren måste samhället genomgå en genomgripande omställning. Om vi ska klara av att nå Parisavtalets mål om att hålla temperaturökningen väl under två grader, och helst nå målet om max 1,5-graders temperaturökning, måste vi ställa om till ett fossilfritt samhälle. Det är fullkomligt nödvändigt att nå målen för att vi ska kunna lämna över en beboelig planet till våra barn och barnbarn.
Transportsektorn är den kanske största utmaningen i omställningen, eftersom människors behov av att resa och transportera varor kommer att bestå. För att lyckas behöver vi skapa alternativ till dagens ohållbara resande och då är tåget det bästa och mest energieffektiva sättet att flytta både människor och gods både korta och längre sträckor.
För att locka fler till tåget och järnvägen behöver vi både bättre kapacitet och attraktiva tågförbindelser.
SJ behöver därför säkerställa att ickefungerande korglutning, vilket gör resan gungig, och andra problem som stör resan minimeras. Att resa och jobba på tåg kan vara fantastiskt. Även att ta nattåget och därmed vakna utvilad på morgonen på sin destination ger ett stort mervärde jämfört med att behöva stiga upp mitt i natten för att ta det så kallade ”fakirtåget”.
Men som Frostberg skriver tar platserna snabbt slut och vi som är vana nattågsresenärer ser till att lägga upp våra bokningar flera månader i förväg för att försäkra oss om att få en bekväm plats i första klass. Självklart är det för många inte möjligt att ha den framförhållningen.
Jag börjar ana att det finns ett utrymme för expansion av nattågsresandet. Att satsa på fräscha och moderna nattåg är också något som skulle kunna öka attraktiviteten och göra att fler tar tåget istället för flyget.
Läs också Replik: SJ investerar miljarder i ökad kapacitet
För att verkligen kunna möta ett ökat tågresande, och ge utrymme för att underhålla befintliga banor så att tågen kan gå i tid, är dock ytterligare kapacitet a och o. Befintliga banor är nära sitt kapacitetstak och möjligheten att genomföra nödvändigt underhåll begränsas av det stora trycket på banorna. Därför är nya stambanor helt nödvändiga.
När vi ändå bygger nya stambanor behöver de byggas för moderna och snabba tåg som kan gå i åtminstone 320 km/h. Då går det att uppnå restiden 2,5 timmar mellan Malmö och Stockholm och göra inrikesflyget i södra Sverige överflödigt. Dessutom kan hela Skåne få en attraktiv restid på under 3 timmar till huvudstaden i norr.
Höghastighetståg gynnar hela södra Sverige, inte minst mindre orter och landsbygd då möjligheten att jobba och driva företag även där ökar med snabba förbindelser till de större städerna och kontinenten.
I samtalen med andra partier om de nya höghastighetsjärnvägarna kommer därför Miljöpartiet att lyfta behovet av att nå attraktiva restider och en snabb utbyggnad, liksom behovet av att samtidigt underhålla den järnväg vi redan har. Miljöpartiet vill se både fler och bättre tågförbindelser, nu och i framtiden och i hela landet.

Emma Berginger

Trafikpolitisk talesperson (MP) och ledamot av riksdagens trafikutskott
Gå till toppen