Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Inpå livet

Så rustar du dig för att klara kraven i tonåren

Bara ett Youtubeklipp till, läsa det senaste på Snapchat, rensa ur garderoben...
Klockan hinner bli mycket innan tonåringen slutligen öppnar skolböckerna. Och då slår ofta hunger, trötthet och stress till.
Effektivitetskonsulten Petra Brask förklarar hur ungas hjärnor fungerar och ger praktiska råd om hur de ska klara tuffa krav och samtidigt må bra.

Petra Brask, effektivitetskonsult, har skrivit boken ”Koll på tiden? Tips för skola, fritid, vänner, sömn”.
Kraven kommer från alla håll. Skola, föräldrar, kompisar, sociala medier. Samtidigt som din hjärna är under snabb utveckling, du ska hitta din identitet och frigöra dig från familjen.
Tonårstiden är tuff för många. Den psykiska ohälsan bland unga talar sitt tydliga språk. De senaste decennierna har den ökat drastiskt, framförallt bland flickor.
Hur ska du då göra för att orka med och klara studierna? De flesta skolelever har säkert redan hört från föräldrar och lärare vad som är viktigt att tänka på: Ordentligt med sömn, mat och motion. Bra rutiner, planering och ordning och reda. Ställa rimliga krav på sig själv och hitta den inre motivationen.
Men även om det låter både enkelt och självklart kan det vara svårt att få till. Vad beror det på? Det svarar Petra Brask på i boken ”Koll på tiden? Tips för skola, fritid, vänner, sömn”. Hon ger också konkret vägledning.
Målgruppen är i första hand tonåringar själva.
Läs mer: Så gör gymnasieeleverna för att fokusera på studierna
Om vuxnas ”tjat” inte hjälpt, vad ska få dem att plöja 300 sidor på samma tema?
– Jag har lyssnat på ungdomar om vilket upplägg de vill ha, förklarar Petra Brask. Jag har undvikit pekpinnar, mött dem med respekt och försökt göra det lustfyllt. Och så är boken inte bara fylld av fakta och råd, utan med historier ur verkliga livet. Om hur det är att vara ung i dag och hur det var förr. Det är viktigt att det inte blir en monolog, utan en dialog.
Hon hade inte en tanke på att skriva en bok för unga innan de egna barnen nådde tonåren. Då började de visa intresse för vad deras mamma lärde ut till vuxna som vill få mer gjort och stressa mindre.
– Då förstod jag att man kan relatera till det när man går i skolan. De började ta hem kompisar som ville att jag skulle prata med dem och föreläsa i deras skolor. Jag började känna att det var min skyldighet att hjälpa ungdomar som har det tufft med det här.
Se till att skapa en bekväm och stimulerande pluggmiljö. Försök ta bort alla distraktioner – städa undan högar av smutsiga kläder och stäng av mobilen, råder effektivitetskonsulten Petra Brask.Bild: Maja Suslin/TT
Det är helt normalt att känna ett motstånd inför att ta sig an en ny, till synes ansträngande arbetsuppgift, förklarar Petra Brask. Våra hjärnor vill ha snabba belöningar och då är det lätt att istället ge sig i kast med sådant som känns roligare och enklare. Tonårshjärnan är både motiverad och mottaglig för att lära sig nya saker, men vill känna tillfredsställelse extra fort.
För dagens unga ställer den ständiga uppkoppling till det. Distraktionerna är oändliga. Petra Brask liknar den smarta telefonen vid en godisskål. Så fort du får ett sms, när någon gillar ett inlägg du gjort eller en kul filmsnutt visas på̊ sociala medier drar hela belöningssystemet igång.
Vi har fått en lyckas-kultur, som blivit helt tokig. Det märks även i skolan. Man ska vara där för att lyckas, inte för att lära sig.
Jämfört med de snabba skärmkickarna kan skolarbetet te sig extra tråkigt. Och det blir inte bara svårt att komma igång. Du tappar fokus av de ständiga avbrotten, allt tar längre tid, du blir trött, känner stress och får svårare att minnas det du ska lära dig.
– Ungdomar jag mött tycker inte att vi vuxna visar förståelse för hur de har det, säger Petra Brask. I mångt och mycket kände vi ju likadant som de när vi var unga, men hela sociala medier-paketet har förändrat tillvaron radikalt. Det är tuffare i dag. Vuxna har också problem med att begränsa skärmtiden trots att våra hjärnor är färdigutvecklade och har lättare för att göra medvetna val. För unga är det klurigare att ha en hel social värld att relatera till.
Ständiga jämförelser med kända och okända personer över hela världen kan också få dig att må dåligt. Det kan leda till funderingar på om du duger som du är och skapa extra prestationsångest.
– Vi har fått en lyckas-kultur, som blivit helt tokig. Det märks även i skolan. Man ska vara där för att lyckas, inte för att lära sig. Men för att få erfarenhet och kunskaper måste man också få misslyckas.
Tonårstiden är tuffare i dag än när hon själv var ung, menar författaren Petra Brask.Bild: JESSICA GOW / TT
I boken finns mängder av konkreta tips på hur du kan göra för att få studiero hemma, sluta skjuta upp läxor och plugga i tid till prov. Det handlar om allt från enkla saker som att skaffa en bra kalender och städa skrivbordet, till att hitta din egen inre motivation och hantera stress.
Enligt Petra Brask önskar ungdomar också att föräldrar är mer närvarande och tar sig tid för samtal med sina barn. Om förväntningar och om vad som verkligen är viktigt i livet.
– Under min uppväxt upplevde jag att det var viktigare att det blev folk av en och att man brydde sig om sina medmänniskor än vilket resultat man hade på ett prov. Den värdegrunden har gått förlorad. Dagens unga längtar efter något mer stabilt att stå på, så att inte betygen blir det enda viktiga.
Hur var dina egna tonår?
– De var tuffa. Mina föräldrar arbetade utomlands så jag och min bror bodde tillsammans i ett stort hus på landet från att jag var fjorton år. Jag var motsatsen till curlad. Vi fick fixa allt själva. Det som räddade oss var att vi började göra listor och planeringar. Det var en ren överlevnadsinstinkt. Annars fick vi ingen mat på bordet.
Följ Inpå livet även på Facebook och Instagram. Har du tips på ämnen och personer vi bör skriva om är du välkommen att höra av dig via mejl eller på telefon 042-4899111.
Vad gör livet meningsfullt? Är det bara betygen som säger något om vilka vi är? Prata med dina barn om förväntningar och värderingar, råder Petra Brask.Bild: Jessica Gow/TT

Citat av ungdomar ur boken:

”Det finns dagar då̊ jag bara vill berätta för en vuxen om hur jag mår men vågar inte, för jag är rädd för att de inte ska förstå̊ och tycka att det jag känner är larvigt. Jag skulle därför önska att vuxna tar sig tid till att lyssna på våra problem. Även om de inte verkar så stora för just dig kan det vara viktigt för mig.”
Oliwia, 15 år.
”Att lära sig att man har ett värde för den man är oavsett ens prestationer är ovärderligt. Vet man att man har ett värde och är viktig som människa klarar man att hantera misslyckanden mycket bättre. Att enbart befästa sitt värde baserat på prestationer är ett recept för att må̊ dåligt. Kära föräldrar, låt bli att uppmuntra detta!”
Aaricia, 20 år.
”Jag tror att du som förälder helt enkelt inte vet hur det är att växa upp i vår tid. Med alla de galna kulturella, sociala och tekniska förändringarna som har inträffat sedan du var tonåring är det nu en helt annan värld. Det betyder inte att det inte finns några gemensamma teman mellan dina tonår och våra, och det betyder absolut inte att du aldrig kan förstå̊ oss. Du har bara inte upplevt det själv.”
Tania, 15 år.
Fakta

10 roliga trick för att fixa läxorna

1. Chokladtricket

Låt säga att du har en tjock bok med mycket text som du ska ta dig igenom. Lägg lappar som det står ”choklad” på̊ efter varje kapitel. När du har läst ett kapitel belönar du dig med en bit choklad. Nyttiga alternativ som nötter, russin eller torkad frukt fungerar förstås lika bra.

2. Tidstricket

Det tar fyra–tjugo minuter för hjärnan att komma in i en uppgift, beroende på hur klurig den är. Efter det så är det mycket lättare att fokusera. När din hjärna vill skjuta upp att ta tag i läxorna gäller det med andra ord att utmana den att sitta minst tjugo minuter, sedan är du igång.

3. Burktricket

Skriv små lappar med olika läxuppgifter på samt lappar med belöningar och lägg dem i en burk. Dra valfri lapp och gör det som står på lappen. Exempelvis: Se valfritt Youtube-klipp, läsa ett kapitel biologi, snapchatta i tio minuter, räkna fem matte-exempel eller äta mellanmål.

4. Dörrtricket

Hjärnan tänker i frågor och svar. Så fort du ställer en fråga söker den efter att kunna formulera ett svar. Skriv läxfrågor till dig själv på post-it-lappar och sätt upp på båda sidorna av en dörr. Varje gång du går ut och in i det rummet behöver du svara på en fråga först.

5. Poddtricket

Spela in när du läser högt och pratar om det du ska lära dig. Föreställ dig att du gör din egen poddcast-serie för att lära ut olika ämnen i skolan. Perfekt att lyssna på när du till exempel sitter på bussen, borstar tänderna eller är ute och rör på dig.

6. Familjetricket

Bjud in (läs: tvinga) dina familjemedlemmar att lyssna när du undervisar dem i det ämne du har läxa i.

7. Bildtricket

Hjärnan tänker ofta i bilder. Rita, måla, beskriv de saker du ska komma ihåg och sätt upp dessa teckningar i ditt rum så att du ser dem ofta. Bildminnet hjälper dig att komma ihåg saker när det sedan är dags för prov.

8. Pensionärstricket

Det finns gott om äldre människor i Sverige som har alldeles för få som besöker dem och ber dem berätta om hur det var förr. När du läser samhällskunskap eller historia är de en stor källa till visdom. De kan berätta om andra världskriget, om oljekrisen på 1970-talet, om kalla kriget och så vidare. De har fantastiska historier att dela med sig av. Sök i din bekantskapskrets eller gå till ett äldreboende och fråga vem som är bäst historieberättare.

9. Studybuddytricket

Haka på någon som är väldigt duktig inom ett ämne och få draghjälp med att göra dina läxor. Se till att hjälpa någon annan inom ett ämne som du är bra på. Ni kan använda Kahoot (en spelbaserad läroplattform) och ha frågesport med varandra.

10. Korttricket

Gör kort av styvt papper, till exempel kartongpapp. Skriv frågan på ena sidan – svaret på den andra. Om du svarar rätt får du kortet, annars lägger du det sist i högen. Spela tills korten är slut. Går att spela med sig själv.

Dessa inlärningstips finns i boken ”Koll på tiden? Tips för skola, fritid, vänner, sömn”, där du också hittar fler tips.

På den här sajten finns också råd och tips till föräldrar och unga om att planera, undvika prestationsångest och öka välmåendet.
Följ Inpå livet även på Facebook och Instagram. Har du tips på ämnen och personer vi bör skriva om är du välkommen att höra av dig via mejl eller på telefon 040-281538.
Läs alla artiklar om: Tonårshjärnan
Gå till toppen