Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Anders Piltz: Kristendomen har en subversiv kraft

I Bibeln finns en sund skepsis inför maktmissbruk, menar Anders Piltz i ett svar till Jenny Maria Nilsson.

Nej, Jenny Maria Nilsson, Gud har inte monopol på moral, varje människa bär ansvar för sina handlingar och kan inte skylla ifrån sig på sin tro eller otro. Men min fråga var: när de mänskliga rättigheterna, dyrt vunna genom seklers erfarenheter, ifrågasätts, hur ska vi bäst försvara dem? Vad är ramberättelsen, metafysiken, som ligger till grund för dem? Alla har sin metafysik, i betydelsen ramberättelse – och Jenny Maria Nilsson är själv ett lysande exempel med sin universella kärleksmetafysik, som många skulle förneka eller kanske skratta åt.
Tvåtusen år av kristendom, med dess dagsidor och nattsidor, är den ramberättelse som slutligen värkt fram formuleringen av de mänskliga rättigheterna. Frihet, jämlikhet och broderskap, franska revolutionens slagord, är evangeliska värden (bibelreferenser levereras på begäran), och jag uppmanar alla seriöst intresserade att studera kapitlen 5-7 och 23 i Matteus evangelium och ställa frågan om inte dessa subversiva texter kan ha något att göra med vår sunda skepsis inför makten, inklusive prästerligt maktmissbruk och hyckleri?
Det började i min ramberättelse med Judas och Petrus, förrädaren och svikaren. Att kyrkan trots prästerliga förräderier fortfarande är fullt levande och verksam, är det bevis på dess gudomliga ursprung, eller, som min älskvärda samtalspartner kanske menar, på att människor villigt finner sig i sitt slaveri? Men varför vill då revolutionerna och diktatorerna genast tysta och kontrollera just de troende?
Gå till toppen