Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Scen

Begäret får huvudrollen i Teatr Weimars gripande teatercollage

Den svenske mannen sätts under lupp i Teatr Weimars nya uppsättning. Boel Gerell berörs av ensamhet och obesvarad kärlek.
Carl Gustafsson och Viktor Nyström Sköld i ”If I were a boy”.

If I were a boy

Mitt Möllan, Malmö. 28/2-9/3

Textkoncept: Jörgen Dahlqvist. Regi: Liv Kaastrup Vesterskov. Rum: Etta Säfve. Kostym: Katrine Hoffmann och Maria Sloth. Ljud- och ljusdesign: Mattias Alheim Medverkande: Carl Gustafsson och Viktor Nyström Sköld.

Ges det någon huvudperson i dramatikern Jörgen Dahlqvists och Teatr Weimars nya teatercollage ”If I were a boy” är det begäret. En till synes obetvinglig längtan efter en annans kropp, att bli bekräftad och vara nära. Men också att äga rummet, dominera och – om kärleken inte besvaras – kanalisera vreden och förtvivlan i tvång och våld.
Karaktärer och brottstycken av scener tecknas och löses upp igen i en drivet komponerad sampling av stoff från populärkulturens, teaterhistoriens och samtidens saftigaste dramer. Här möter Frank Wedekinds Lulu Jack uppskäraren, medan Stanley Kubricks Jack svingar yxan för att tillrättavisa sin kärlekslösa och bångstyriga fru. Lakoniskt strosar någon över golvet och säger sig vara upplivad av att känna sig som universums mest hatade människa. Kanske ska han starta en stilskola för unga män?
Och dessutom, mest gripande av dem alla, en ensam man i ett hörn som stryker med pekfingret över sina läppar och sörjer att aldrig nå fram med sin kärlek. Att aldrig på allvar mötas, älska och bli älskad.
”If I were a boy” är en nyskriven föreställning om den svenska maskuliniteten.
Det är den svenske mannen som sägs vara under luppen i pjäsen som spelas i affärskomplexet Mitt Möllan i Malmö. Verket är en vidareutveckling av undersökningen i Liv Kaastrup Vesterskovs besläktade uppsättning ”Pusher 4” från i höstas, där den danske mannen skärskådades med utgångspunkt i mansbilderna i det danska filmundret.
”If I were a boy” är en i jämförelse tajtare komposition, en Dahlqvist i bästa form. Ett stoff som lustfyllt och lyhört förvaltas i Liv Kaastrup Vesterskovs regi. I rollerna ses Carl Gustafsson och Viktor Nyström Sköld, nyligen utexaminerade från Teaterhögskolan i Malmö. Båda är bra och den senare helt briljant i sin hantering av det krävande materialet.
Vem är kvinna, vem är man? Frågar vi klassikerna är det med fördel männen som är subjekten, de som vill och älskar mest. Här turas de två männen om att vara drivande parter i situationerna utan att för den skull feminisera motparten, kvinnan, objektet. Resultatet blir ett effektivt synliggörande av obalansen och maktfullkomligheten i åtrån som den vanligen skildras, kärleken som vägrar ta ett nej.
Frågan är hur nära karaktärerna ligger verklighetens svenske man, som strävar fram mellan jobb, skola och hem på gatorna utanför affärskomplexet. Närmast smärtpunkten kommer kanske den solitäre mannen i hörnet med sin längtan efter att bli sedd. Inte så drivande, inte så krävande utan uppfylld av en existentiell ensamhet som inte med nödvändighet är förunnad män.
Gå till toppen