Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Vårt klimat – vår miljö

Hållbara bloggare bygger nätverk för att få oss att bli klimatsmarta

När kändisar som ”Blondinbella” skryter om weekendresor till Dubai och New York vill gänget bakom ”Sustainable influencers” skapa en motvikt på nätet.
– Normen på sociala medier är att vi ska konsumera. Vi vill att den ska vara att leva hållbart, säger Tess Waltenburg.

Tess Waltenburg har tagit med sig återanvända glasburkar hemifrån till den förpackningsfria butiken Gram i Malmö.Bild: Hussein El-alawi
I helgen har ett gäng bloggare och instagrammare från hela landet träffats i Lund och Malmö för en kickoff för nätverket Sustainable influencers – ”hållbara påverkare.”
De har två saker gemensamt: De har insett att mänskligheten måste leva mer hållbart om inte jordklotets klimat ska skena. Och de har bestämt sig för att via sociala medier göra allt för att påverka.
– Många inflytelserika influencers uppmanar sina följare att konsumera. Köp det här! Flyg på din drömresa! Den normen vill vi ändra, säger Minea Lindqvist, som pluggar till civilingenjör i Lund.
– Vi vill visa att det är coolt att vara klimatsmart. Att återanvända en glasburk eller göra en duk av ett gammalt lakan, förklarar Tess Waltenburg, som studerar etnologi.
En av Sveriges mest inflytelserika influencers – Isabella Löwengrip alias ”Blondinbella” med hundratusentals följare – har gjort sig känd för en flashig livsstil. Men på sistone har hon fått kritik för att hon lagt ut bilder och berättat om sina lyxvanor och sina många flygresor.
Nyligen startade ett anonymt Instagramkonto med namnet ”Aningslösa influencers”. Där hängs kändisar med vidlyftiga flygvanor ut med namn och bild.
Tess Waltenburg och Minea Lindqvist tycker det är bra att det blivit uppståndelse kring Isabella Löwengrips flygvanor. Från att som 14-åring ha startat som bloggaren Blondinbella driver hon nu som 29-åring en hel bolagsgrupp som säljer kosmetika och hårvårdsprodukter. Men efter att många av hennes följare blivit kritiska meddelade hon nyligen att hon ska anställa en hållbarhetschef.
”Sustainable influencers” är vi allihopa: Minea Lindqvist, Tess Waltenburg, Claudia Manzo, Evelina Utterdal, Sofia Brolin, Denice Fallsdalen, Jennie Himmerman, Allis Ohlsson och Marie Broberg.Bild: Hussein El-alawi
Nätverket ”Sustainable influencers” vill var en motvikt mot alla de kändisar och påverkare på nätet som genom att visa upp sina lyxliv uppmanar sina följare att konsumera.
– Många influencers tjänar multum. De har råd att vara klimatsmarta, säger Tess Waltenburg.
Men hennes nätverk ska inte peka ut ”klimatsyndare”, utan mer ge tips om om hur människor ska leva hållbart.
– Vi ska inte skamma folk att ändra sig. Vi tror att förändringen måste komma inifrån, säger Minea Lindqvist.
Något ”krig” mot andra influencers tänker de inte föra.
– Nej, det är bättre att försöka påverka dem som når ut till miljoner människor till att bli lite mer hållbara, säger Minea.
Var och en av de fyrtio deltagarna i ”Sustainable influencers” har redan egna plattformar på sociala medier med lite olika inriktning.
Tess Waltenburg har en blogg, en podd och tretusen följare på Instagram. Där skriver hon om hur man som invid kan leva hållbart.
– Det handlar om återvinning och second hand-kläder och om lokal turism, turista där du bor istället för att flyga långt bort.
Minea Lindqvist, som är vegan, vill på sin blogg och sitt Instagramkonto med fyratusen följare tipsa om hållbar mat.
Förutom var och ens individuella plattformar har ”Sustainable influencers” nu också en gemensam hemsida och Facebook- och Instagramkonton – som ska fungera som ett slags tips- och faktabank för folk som vill bli lite mer klimatsmarta.
Men även om klimathotet är akut vill Tess och Minea inte skrämma bort folk genom att vara allt för dogmatiska.
– Många tänker: Om jag inte kan gå helt in och göra allt rätt så är det inte lönt. Men det är inte svart eller vitt. Det första steget är att förstå konsekvensen av att flyga mycket och äta en massa kött. Sen kan man göra något åt det, säger Tess Waltenburg.
Läs alla artiklar om: Vårt klimat – vår miljö
Gå till toppen