Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Oro i näringslivet inför stor hamnstrejk

Hamnarbetarförbundet har varslat om totalstrejk från och med onsdag. Näringslivet håller andan och planerar för hur de ska kunna hålla produktionen i gång och kunderna skadeslösa. – Vi lägger om trafiken och tar varor med lastbil genom Tyskland, säger Claes Salomonsson på Axfood.

Det råder en stor osäkerhet hur Hamnarbetarförbundets varslade storstrejk kommer att drabba svenska företag. Arkivbild.Bild: Johan Nilsson/TT
Det råder en stor osäkerhet kring hur Hamnarbetarförbundets varslade storstrejk kommer att drabba svenska företag. På måndagen har medlarna kallat parterna till möte, men om ingen lösning går att hitta inleds strejken vid midnatt natten till onsdag.
Beskeden om vad som får göras och inte göras av personal som inte är ansluten till Hamnarbetarförbundet är oklart. Det gör att många företag är osäkra på vad strejken kan få för konsekvenser.
Anna Lööf på Teknikföretagen menar att strejken kan slå hårt mot samhället.
– Sverige är ett av världens mest exportberoende länder och kan inte klara ekonomin utan fungerande hamnar. Det kommer säkerligen att uppstå samhällsfarliga effekter.
Teknikföretagen är en arbetsgivarorganisation för företag som tillsammans står för en tredjedel av Sveriges export.
– Våra medlemmar är beroende av att kunna få in gods och att skicka ut gods genom hamnarna. I och med att produktion i de flesta fall är upplagd enligt principen "just in time" stoppar flödet snabbt upp och verksamheter kan ganska snart behöva stoppas på grund av komponentbrist eller på grund av att man inte har plats att ställa det gods som inte kan skeppas ut, säger Anna Lööf.
Flera stora företag gör upp planer för hur de ska kunna hålla i gång verksamheten trots strejken.
– Plan A är att ligga kvar i containerhamnen i Göteborg. Men vi har en plan B och det är att köra med bil ner till andra hamnar som Hamburg och Bremen, säger Gösta Andersson, presschef på SKF i Göteborg.
– Det kommer att innebära längre ledtider och ökade utsläpp. Det blir en påtaglig miljöeffekt.
Alla företag känner dock inte samma oro för effekterna på längre sikt.
– Strejken har en begränsad påverkan. Vi använder oss framför allt av hamnarna i Luleå och Oxelösund, men vi följer det här noga för att se om det kan innebära störningar senare, säger Mia Widell, presschef på SSAB.
– Hittills har vi lyckats parera konflikten så vår handel har inte påverkat nämnvärt. Men läget är bekymmersamt, säger Stefan Elfström, presstalesperson på Volvo Cars.
Dagligvaruhandeln berörs dock i större utsträckning.
– Stänger de svenska hamnarna blir det jätteproblem för oss, säger Claes Salomonsson, pressansvarig på Axfood.
– Vi tar in 40 procent av vår totala import via roro-hamnen i Göteborg. Det är varor från Belgien, Tyskland och Holland. Strejken får en stor påverkan och vi lägger om trafiken och tar allt med lastbil.
Stenas färjetrafik från bland annat Göteborg drabbas inte.
– Vi har egen personal som är ansluten Transport. Men vilken effekt strejken kan få på ökat lastbilstrafik på färjelinjerna vet vi inte än, säger Jesper Waltersson, presschef på Stena.
Fakta

Hamnkonflikten

Det finns två fackförbund som organiserar hamnarbetare. Dels LO-anslutna Transportarbetareförbundet, dels det fristående Hamnarbetarförbundet. Det senare bildades 1972 som en utbrytning ur Transport.

De två förbunden organiserar grovt räknat ungefär lika många hamnarbetare. I vissa hamnar är något av förbunden helt dominerande, i andra är "styrkeförhållandet" ganska jämnt.

Konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna har i princip pågått sedan förbundet bildades.

Arbetsgivaren Sveriges Hamnar hänvisar till industriförbundsprincipen, som säger att för kollektivanställda regleras villkoren i ett avtal per bransch, inte flera. Ett sådant avtal finns sedan många år med Transportarbetarförbundet.

Arbetsdomstolen fastslog dock för ett år sedan att Sveriges Hamnar är skyldiga att förhandla med Hamnarbetarförbundet om ett centralt avtal.

Hamnarbetarförbundet uppger att man accepterar ett så kallat andraavtal, som är likalydande med avtalet mellan Sveriges Hamnar och Transport. Men man vill vara med och förhandla om innehållet i nästa centrala avtal, och framför allt om lokala uppgörelser i hamnarna.

I det senaste förslaget från Medlingsinstitutet stod dock att "rätten och skyldigheten att ingå i förhandlingar om lokala avtal tillkommer enbart parterna i förstahandsavtalet".

Gå till toppen