Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

FC Rosengård ligger kvar med lika höga målsättningar

Trots en förändrad omvärld där konkurrensen blivit långt tuffare ligger FC Rosengård kvar på höga krav på sitt damlag.

Ordföranden Håkan Wifvesson, som omvaldes på måndagens årsmöte, konstaterade att målsättningarna ligger fast:
– Vi vill vinna allsvenskan, nå kvartsfinal i Champions League, vinna cupen och få upp minst två ungdomsspelare i vår A-trupp.
För herrlaget ligger målsättningen på att etablera laget i division 1 och att minst fyra ungdomsspelare ska nå A-laget varje år.
– En lite längre dröm är att nå superettan. Vi tror det vore bra för Malmöfotbollen, förklarade Håkan Wifvesson.
Som också menade att ett stort mål är att utveckla ungdomsverksamheten ytterligare på Rosengård, få fram fler duktiga spelare, men också få engagerat fler flickor generellt.
FC Rosengård är egentligen två klubbar, som framöver blir tre då de sociala projekten läggs i en separat klubb. Den som heter FC Rosengård 1917 har verksamheten på Rosengård och de sociala projekten i dag och redovisade en vinst på runt en halv miljon kronor.
För FC Rosengård – som är damelitverksamheten och flicklagen på Malmö idrottsplats – redovisas ett plus på drygt 100 000 kronor.
Här kan man dock spåra något annat bakomliggande. 2018 redovisas sponsorsintäkter på runt 19 miljoner kronor. För 2019 är prognosen 16 miljoner, men utan att den totaldominerande sponsorn Danir ska minska sitt engagemang.
Detta innebär att Danir med största sannolikhet fått sätta in en extra insats för att balansera årets resultat, som det verkar på tre miljoner kronor.
– Det är din tolkning, sa Johan Glennmo. Vi är mycket glada och stolta över att sponsra FC Rosengårds verksamhet, som jobbar för jämställdhet, sociala projekt och en bred fotbollsverksamhet.
Själv omvaldes han något överraskande på enbart ett år i stället för två, men det har inte med ett minskat engagemang att göra.
– Nej, absolut inte. Det är bara att jag måste vara ärlig mot mig själv eftersom jag är hårt belastad arbetsmässigt i Danir, sa Johan Glennmo.
Danir är ju Dan Olofssons familjeföretag där alltså även sonen Johan Glennmo är delägare.
Håkan Wifvesson riktade också ett speciellt tack till Danir.
– Vi har fått nya sponsorer de senaste veckorna och vårt mål är att bredda underlaget, men jag vill verkligen tacka Danir för deras stora engagemang som naturligtvis är den stora grunden.
Notabelt är att budgeten ligger runt 25 miljoner kronor, men att det är fortsatt tufft att få större matchintäkter. 2018 landade man på drygt 1,5 miljoner och i budget ligger bara en miljon. Däremot finns en större post på över åtta miljoner som kallas verksamhetsintäkter.
– Det är pengar från EFD (Elitfotboll Dam) för tv och ungdomscertifiering bland annat plus att vi i fjor hade 2,2 miljoner för spelarförsäljningar. Det var ett rekord för oss, sa klubbchefen Erling Nilsson.
Det gällde försäljningarna av Lieke Martens till Barcelona och Marta till Orlando, vilket förstås i båda fallen var extraordinära händelser. Båda tillhör ju absoluta världstoppen.
Mattias Bönnemark lämnade styrelsen och ny ledamot blir Erika Nettrander, advokat i det civila.
Gå till toppen