Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Näringsliv

Krisigt för bananer när strejken trappas upp

På onsdag kommer hamnarbetarna i Sverige att gå ut i strejk. Ungefär hälften av vår mat som vi äter i Sverige är importerad, och en stor del av den kommer med båt. Bananer kan bli den första bristvaran.
– Jag tror vi klarar oss tre-fyra dagar, sen blir det en utmaning, säger bananimportörens vd Jens Falkvall.

Bananer kan bli den första bristvaran.Bild: Izabelle Nordfjell / TT
Sverige är beroende av dagliga transporter till livsmedelsbutikerna, det beräknas att maten i butikerna skulle ta slut inom en vecka om transporterna skulle stanna helt. I och med att stor del av maten kommer med båt kan hamnstrejken göra det svårare att fylla på butikshyllorna.
– Varuflödet är väldigt effektivt, man har inte så stora lager i kedjorna i dag. De flesta varor kommer precis i tid för när de måste fyllas på, det gör att vi blir mer sårbara för störningar. Mycket kommer från andra länder, till exempel frukt och grönt som kommer längre bort än Europa kan påverkas, säger Malin Wester, beredskapshandläggare på Livsmedelsverket.
Helsingborgs hamn tar emot stora mängder bananer varje dag, de har kort hållbarhet och har en väldig hög efterfrågan och kommer vara en av de varor som drabbas värst av hamnstrejken.
Enligt Banankompaniets vd Jens Falkvall kommer deras last få prioritet i hamnen under strejken, men att det vid en längre konflikt kan bli problem med leveranserna till butikerna.
– Det finns en risk att att det kommer bli en brist på bananer. I och med att nästan all frukt kommer in i Helsingborg, och att alla andra systerhamnar ska gå i strejk kan det bli problem. Ju längre strejken blir desto större är risken att det blir en brist. Just nu är det högsäsong på bananer och efterfrågan är väldigt hög. Vi kan knappt fylla den efterfrågan som redan finns idag, om det blir brist kan det märkas väldigt snabbt, säger han.
Hur snabbt kan det märkas av i butikerna?
– Våra kunder gör dagliga ordrar, om vi inte har bananer att leverera så syns det i butikerna nästa dag. Exakt hur många dagar det handlar om innan vi hamnar där är svårt att säga. Vi har en mogningsprocess som tar cirka fem dagar. När de bananerna är slut, och om man inte lyckas få in nya kan man säga att det blir en brist. Vi klarar oss veckan ut, sen måste vi få in nya, säger Jens Falkvall.
Ett alternativ för att lösa banankrisen är att i stället för att ta emot dem i Helsingborg är att skeppa dem till en hamn i Europa och hämta dem med lastbil.
– Våra kunder behöver sina bananer, då det kan vi bli tvungna att göra till slut. Det skulle innebära ökade kostnader för oss och en ökad miljöpåverkan, säger Jens Falkvall.
Att leda om fartygens laster till andra hamnar i Europa är något som flera av matjättarna kan tvingas att göra vid en längre hamnstrejk. Axfood, som äger bland annat Willys och Hemköp tar in stora delar av sina varor från Europa via hamnen i Göteborg.
– Väldigt stor del av vår import kommer in den vägen, det är allt från fryst pommes frites till blöjor, drycker och choklad. Detta gör att vi kommer bli väldigt starkt påverkade. Om det blir en totalstrejk måste vi lägga om vår trafik och ta godset med lastbil genom Tyskland. Det innebär både ökade kostnader och tyvärr en ökad miljöpåverkan, säger Claes Salomonsson.
Enligt Niclas Strahner, pressansvarig på Ica-gruppen är deras butiker inte lika drabbade av strejken då mycket av deras importerade mat från Europa redan kommer in via tåg. Men att även de kan få göra förändringar i logistiken.
– Vi kan styra om varuförsändelsen till en annan hamn, den behöver inte nödvändigtvis vara i Sverige. Då kan man hitta andra typer av logistiklösningar. På kort sikt påverkas inte vi av strejken, säger Niclas Stahner.
Hamnstrejken kan bli en kostsam affär och innebära stora problem för butikerna, men Claes Salomonsson, presschef på Axfood tror att den initialt kommer innebära små problem för kunderna.
– Vi hoppas att det inte kommer att påverka våra konsumenter. Det är därför som vi leder om trafiken, och lägger ett pussel för att leda om trafiken. På kort sikt tror vi inte att det kan bli en brist på varor eller att det kommer gapa tomma butikshyllor. Blir strejken väldigt långvarig kan det få konsekvenser med höjda matpriser, säger Claes Salomonsson.
Gå till toppen