Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Children of Bodom förvandlar allt till akryl-metal

”Jag har aldrig upplevt ett större glapp mellan låtar och skivomslag”, skriver Jonn Palmér Jeppsson.

Bild: Nuclear Blast Records

Children of Bodom

METAL. Hexed.

Med 53 metalband per hundratusen invånare uppges Finland vara världens mest metaltäta land. Mest framgångsrika av dem alla, om man räknar ut en kvot mellan skivförsäljning och hårdhet, är Children of Bodom.
Inget släpp säger mer om deras musik än coversamlingen "Skeletons in the closet" från 2009. Det är Britney, Creedence, Billy Idol och Slayer huller om buller, allt framfört med exakt samma sound (en mjuktuff mix av death metal-raspsång, virtuost gitarrspel och glättiga syntkaskader) och känsloläge (Red Bull och vodka-röj).
Tio år senare är skillnaden mellan covers och eget material fortfarande marginell och jag har aldrig upplevt ett större glapp mellan låtar och skivomslag. Children of Bodom har fått sin maskot, liemannen, gestaltad i drömsk akryl av Denis Forkas, en rysk nyimpressionist. Men vem som helst hör av de borde ha gått till Kiviks marknad och köpt en luvtröja med ett skelett som kör en brinnande motorcykel.
Gå till toppen