Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Debatt: Det finns ett signalfel internt hos SJ

SJ måste jobba på de interna signalerna och få hela organisationen att känna samma sak som kunderna, om tåget ska vara ett realistiskt alternativ för affärsresenärer. Det skriver entreprenören Sölve Dahlgren efter nattens och morgonens tågkaos i Skåne.

Entreprenören Sölve Dahlgren är kritisk mot SJ:s informationsarbete och den bristande kundhanteringen när tågen står stilla.Bild: Jenny Leyman
"Vi beklagar att tåget inte är städat och att det inte finns någon servering ombord. Men det här tåget har inte vänt i Malmö utan stått i Kävlinge. Orsaken är ett signalfel på grund av en avgrävd kabel som gör att man inte kan köra mellan Lund och Malmö."
Ungefär så ursäktar sig SJ när vi stiger ombord på tåget i Lund till Stockholm kl 08.00 (som skulle avgått 07.24). En halvtimme efter att vi börjat rulla kommer ett sms från SJ: "(...) ditt tåg saknar servering. Glöm därför inte att handla innan du går ombord, om du vill ha något att äta och dricka under resan."
Tack för kaffet. (Ja, det fanns faktiskt te och kaffe ombord, trots signalfelet som lamslagit SJ:s organisation och tågtrafiken i Skåne – och efter någon timme hittade driftig personal även några överblivna mackor i en kyl).
Men SJ har ett signalfel internt. Det går att köra bil mellan Malmö och Kävlinge för att städa tåg och lasta mat. Om man har viljan. Det går att köpa mat i Lund och lasta ombord. Om man har viljan.
Signalen internt på SJ är att det alltid är någon annans fel att tåget är försenat eller att de inte kan lämna den service de utlovat.
En stund senare hörs i högtalarna: "Vi lämnade Hässleholm några minuter efter ordinarie tidtabell. Vi är cirka 40 minuter efter tidtabellen."
Ni hör signalfelet. Rätt besked skulle varit "Vi lämnar nu Hässleholm. Vi beklagar att vi är kraftigt försenade och hela 40 minuter efter ordinarie tidtabell."
Ja, jag förstår att det inte är SJ:s fel att svenska politiker i 40 års tid minskat på underhållet av järnvägen och struntat i att investera i utbyggd kapacitet.
Men SJ måste jobba på de interna signalerna och få hela organisationen att känna samma sak som kunderna. Att det är pinsamt att vara en enda minut sen, oavsett om felet ligger hos en underleverantör. Och anstränga sig till det yttersta för att leverera vad de utlovat i form av service ombord. Om tåget inte kan ta sig till servicen får servicen ta sig till tåget.
SJ kanske tycker att vi resenärer ska vara tacksamma att tåget går överhuvudtaget och känner sig bakbundna av Trafikverkets oförmåga. Den som vill ha kompensation för förseningar får själv signalera detta till SJ. Men sanningen är att SJ gör ett stort kollektivt kommunikativt signalfel.

Sölve Dahlgren

Entreprenör och tågvän
Läs tidigare debattinlägg på Näringsliv om tågtrafiken och SJ:s ansvar:
Gå till toppen