Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Malin Wättring 4 utforskar med självförtroende

Alexander Agrell har hört det nya livealbumet.

Malin Wättring ihop med kvartetten på Havtornsfestivalen på Inkonst i april 2018.Bild: Patrick Persson

Malin Wättring 4

JAZZ. Live in Hamburg.

Malin Wättring fick 2017 Sveriges radios pris Jazzkatten som Årets kompositör och visade med eftertryck snart därefter varför, på albumet med hennes kvartett och Bohuslän Big Band, ett av 2018 års bästa.
På egen hand är förstås Malin Wättring 4 något helt annat. När hon gaddar ihop sig med ”enbart” Naoko Sakata, Donovan von Martens och Anna Lund ligger tyngdpunkten inte lika mycket på färdiga kompositioner och arr.
Startspåret ”Natt” sätter tonen för den nya liveplattan, som sannerligen inte dras igång med ett energiryck på klassiskt vis. I stället kommer ett sökande, prövande och klangutforskande spel byggt på självförtroende och inbördes kontakt. Improvisation och det (kanske) skrivna flyter in i vartannat.
”Allegra” är en lugn sjutaktare, med ett melodiskt tema och Sakatas piano i en ganska fri färgsättar-roll. Låten löses upp efter hand och hinner igenom flera nya faser innan den knyter ihop sig i slutet.
”Astral” böljar mjukt och vackert i ett nordiskt ljus och håller sig inom ramen hela vägen, ”Glöd” går i samma stämning innan den blir mera muskulös och lössläppt. Balladen ”Endings” sätter en ljuv slutpunkt för albumet.
Gruppens långa och vindlande utforskningar, laddningen och spänningen, ska helst upplevas live. Men ”Live in Hamburg” är ett klart hörvärt styrkebesked.
Gå till toppen