Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Läsartext: Språkintroduktion är inte det snabbaste sättet att lära sig svenska

Arafat Osman vill se en väg till svenskt gymnasium som inte innehåller en massa repetition av sådant eleverna redan har lärt sig.Bild: Roald Berit
Jag måste som nyanländ lära mig en ny kultur och ett nytt språk för att komma in i samhället och börja en utbildning, men det är krävande och det tar lång tid att klara språkintroduktionen samtidigt som vi måste studera hårt för att hinna till gymnasiet. Som det är nu läser vi samma ämnen i skolan som vi tidigare har läst i våra hemländer för att gå vidare till gymnasiet. Det känns jobbigt eftersom vi måste få betyg i alla grundskoleämnena på gymnasiets språkintroduktion.
Jag orkar inte lyssna på fler löften om gymnasiet i Malmö. Jag har ingen mer energi till att gå igenom ämnena som jag har redan har studerat och redovisat i hemlandet.
Inledningsvis behöver vi få möjligheten att läsa fler ämnen på en gång när vi kommer. Då skulle vi klara språkintroduktion fortare om vi hade fått betyg i vissa praktiska ämnen. Som det är nu får man heller inte vissa ämnen eftersom kursen är full. Vi måste ha flera alternativ till att klara språkintroduktion, till exempel att vi får lov att göra NO- och SO-prov på vara modersmål, för att när man inte klarar av skolan blir det svårt att få ett arbete.
Jag vet att det är viktigt att man vet vad som finns att välja på. Men som nyanländ har jag inte mycket välja på. För att kunna gå vidare med en utbildning måste man klara språkintroduktion och det tar flera år att klara det. Men jag orkar inte bara med att gå på språkintroduktion längre. Det finns inte mycket som man kan välja och jag klarar inte av allt kring det. Det är en växande arbetslöshet bland ungdomar som hoppar av skolan och bland nyanlända. Att leva på bidrag begränsar människors frihet och möjligheter till ett självständigt liv.
Jag tror vissa människor tänker att det verkligen kan skapa integrationsproblem om man inte kan språket helt. ”Bor man i Sverige, då ska man kunna prata svenska”. Jag håller med om att man ska kunna svenska om man bor Sverige, men jag anser inte att språkintroduktion är den snabbaste vägen för att lära sig svenska, för man använder inte svenska språket mycket med varandra i klassrummet, Malmö stad säger ”språkintroduktion är ett gymnasieprogram för dig som behöver läsa mer svenska för att bli behörig till en annan utbildning”.
Meningen är att du ska lära dig så mycket svenska så att du kan gå vidare till en annan utbildning på gymnasiet, på komvux, på högskolan eller till yrkeslivet.
Från mina egna erfarenheter har jag lärt mig svenska språket genom att jag har umgåtts med vänner som pratar svenska, tittat på svenska filmer och lyssnat på svensk musik.
Mitt förslag: låt oss börja gymnasiet med extra svenskalektioner. Då blir det lättare att lära sig svenska. Vi hinner med mer, klarar oss bättre och orkar med skolan mer.
Språkintroduktion är inte den snabbaste vägen för att lära sig svenska för att vi inte är med i samhället som andra elever.

Arafat Osman

Arafat Osman går språkintroduktion på Malmö idrottsgymnasium.
Gå till toppen