Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Sara Granérs regidebut är en skrattspegel med sylvassa kanter

Boel Gerell ser säregen och välkomponerad dockteater om skuld och skam.

”Hur dum får man va egentligen?”
Ja – exakt hur dum får man vara – på en skala? Får man bete sig som en idiot och vem är idioten man beter sig som? Tänk om det är jag?
”En idiot ibland oss” är serietecknaren Sara Granérs regidebut.Bild: Elin Aldén
När serietecknaren Sara Granér installerar sig på Malmö Dockteater är det alltid någon som måste bära hundhuvudet. Plötsligt ligger det bara där på köksgolvet och man vet inte säkert hur det kom dit. Något måste man ha gjort för att förtjäna det och inte går det att bli av med. Inte med vare sig skamsanering, läkemedel eller sprit.
Kombinationen av Granérs bildberättande och dockteaterns möjligheter är gjuten när man ser den. I tablåer på en vridscen får hennes på samma gång vardagliga och surrealistiska rutor fysisk form samtidigt som Annie Eliasson och Granér själv läser replikerna i kulissen.
Och till en början är allting verkligen ”fullkomligt normalt”. Ett kök blixtbelyses med ficklampa, en detalj i taget. Ingen anledning till oro här, väl? Men när kökets ägare rullar in genom dörren med ett lätt knirkande blir normaliteten genast lite mer anspänd. För är det inte en robot?
Greppet att göra fantasifigurer till ställföreträdande människor i en annars igenkännbar värld är klassiskt i serievärlden. I Granérs tecknade version sker kraschen mellan fulsöta nallars oskyldigt uppspärrade ögon och tillvarons slentrianmässigt accepterade realiteter. Att äta kött, att inordna sig i systemet, att svälja en kapitalistisk och patriarkal samhällsmodell.
I ”En idiot ibland oss” är det mot skammen hon riktar sökarljuset. Skam för något man är, till skillnad från skuld, som är något man har. När huvudpersonen finner hundhuvudet i sitt kök slår det dåliga samvetet till. För det finns ju så mycket som kan vara fel.
Liksom i Granérs rutor tar texten mycket plats. Det är ett smart och välkomponerat flöde av fraser och resonemang med plats för tystnader, där robotens ögon klipper, orden smakas av och budskapet sjunker in. Det långsamma berättartempot bryts då och då av plötsligt uppflammande projektioner och scenbyten när vridscenen roterar, och nya perspektiv ges på situationen.
Det lite omständliga i såväl robotarnas rörelser som textens loopar och omtagningar rymmer en poetisk och komisk effekt i sig, men dras ibland till sin ytterlighet. Somliga scener hade vunnit på att kortas och stramas åt. Som helhet är det här annars en skrattspegel med sylvassa kanter, en säregen och underbar uppsättning fullt i klass med Malmö Dockteaters tidigare prisade produktioner. Det här är scenkonst som så innerligt väl behövs.

En idiot ibland oss

Malmö Dockteater, Malmö. 6/3-5/4

Manus och regi: Sara Granér. Scenografi: Annie Eliasson, Sara Granér och Ylva Oknelid. Röster och dockspelare: Annie Eliasson och Sara Granér. Musik och ljuddesign: Petter Herbertsson. Teknik och ljusdesign: Olivia Grefve. Robotteknik och programmering: Johannes Ekdahl du Rietz.

Serietecknaren Sara Granér gör regidebut med ”En idiot ibland oss", som handlar om skam och skuld.Bild: Elin Aldén
”I det nyliberala samhället förväntas alla vara sin egen lyckas smed”. ”En idiot ibland oss” utforskar relationen mellan det individuella och kollektiva.Bild: Elin Aldén
Gå till toppen