Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Fallujah hittar fokus och variation

Jonn Palmér Jeppsson välkomnar bandets nya sångare.

Bild: Nuclear Blast

Fallujah

METAL. The dying light.

I sin mest avskräckande form påminner teknisk death metal mest om en pappersstrimlare som tuggar sig genom överfyllda notblad. Det är musik som är så överstimulerande att den förvandlas till en sorts dånande ambient. Inte undra på att folk piggnar till när ett band som Fallujah får för sig att variera smattret med instruktionsvideosolon, drömsk kvinnosång och elektroniska stjärnskådarpartier – oavsett om det egentligen behövs eller ej.
På album nummer fyra är San Francisco-kvartettens impulser inte bara uppfriskande, utan äntligen också fokuserade. Det virtuosa har tyglats, kontraster och instrumentalt fluff rensats bort, låtlängderna kapats. Men framför allt har Fallujah blivit av med den förre vokalistens monotona bröl, som förankrades i musiken av genrekonventioner snarare än ett uttrycksbehov. Ersättaren Antonio Palermo kompletterar den polerade musiken perfekt med black metal-raspig desperation och lyckas till och med få texten till "Glass house", en låt som beklagar modern smartphonekultur, att kännas angelägen.
Gå till toppen