Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Förändrade köpmönster pressar Clas Ohlson

Kostnadsbesparingar i kombination med aggressiva satsningar på näthandel ska hjälpa Clas Ohlson att möta den förändrade marknaden. – Förutom att vi hade önskat att växa lite mer går det i övrigt enligt plan, säger vd Lotta Lyrå till TT.

Lotta Lyrå, vd för Clas Ohlson. Arkivbild.Bild: Henrik Montgomery/TT
Butikskedjan Clas Ohlson levererar ett resultat före skatt på 104 miljoner kronor för tredje kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår. Det kan jämföras med vinsten före skatt på 349 miljoner kronor motsvarande period året före.
Trots det är vd Lotta Lyrå nöjd.
– Vi växer både i butik och online. Man kan också konstatera att det underliggande resultatet ökar jämfört med föregående år, säger hon.
Försäljningen under det viktiga kvartalet, där julhandeln ingår, ökade med sex procent till 2,9 miljarder kronor, jämfört med 2,7 miljarder kronor under tredje kvartalet föregående räkenskapsår.
Det som tynger resultatet och minskar det underliggande rörelseresultatet från 363 miljoner kronor till 105 miljoner kronor är främst kostnader för avvecklingen av fysiska butiker i Storbritannien och Tyskland, där Clas Ohlson planerar att finnas kvar som en renodlad nätbutik.
TT: På onsdagskvällen röstar det brittiska parlamentet om landet ska lämna EU helt utan avtal. Hur oroliga är ni?
– Vi följer den här utvecklingen väldigt noga. Beroende på vad som händer i frågan kommer det att påverka exakt hur vi driver onlineaffären i Storbritannien, säger Lotta Lyrå.
I februari aviserade bolaget att 150–200 tjänster inom koncernen kommer att försvinna i effektiviseringsåtgärder, det så kallade Clas Ohlson plusprogrammet. På måndagen skedde det första varslet som gällde cirka 80 tjänster på tjänstemannasidan.
Om fler varsel är att vänta vill Lotta Lyrå inte svara på, men hon konstaterar att marknadsklimatet för detaljhandeln är utmanande, vilket kräver att bolagets omställningsarbete skyndas på för att möta utvecklingen.
– Det man kan konstatera är att utvecklingen går åt det håll vi trodde och att det går ganska fort just nu. Tillväxten sker online och vi får allt mer "peakartade" köpmönster, säger hon.
TT: Clas Ohlson startades ju som ett postorderföretag i Insjön. Kan man se det som att cirkeln sluts?
– E-handel och postorder är nästan samma sak, fast man har en hemsida och en mobil istället för en katalog och sen finns det lite högre krav på leveranstider än vad man hade för 100 år sedan.
Gå till toppen