Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Mats Skogkär: Hellre flygkaos än flygkrasch.

Ett av Norwegians Boeing 737 Max 8 i luften. Nu står planen på marken.Bild: Johan Nilsson/TT
Vad som orsakade söndagens flygkrasch i Etiopien är fortfarande höljt i dunkel.
På mindre än ett halvår har flygplansmodellen Boeing 737 Max 8 varit inblandad i två olyckor som krävt sammanlagt 346 liv. Cirka 370 plan är i bruk och på flygplatser världen över står åtskilliga av dessa nu stilla.
Den europeiska luftfartsmyndigheten, EASA, beslöt på tisdagen att stoppa alla flygningar med Max 8 och Max 9. Den amerikanska luftfartsmyndigheten har dragit en annan slutsats och låter de bolag som så önskar fortsätta att flyga med planet.
Tillverkaren Boeings börskurs faller och för enskilda flygbolag kan de ekonomiska konsekvenserna bli omfattande. Bland de hårdast drabbade finns redan förlusttyngda Norwegian, som har 18 plan av olycksmodellen.
Norwegian förklarade på onsdagen att bolaget kommer att begära kompensation av Boeing för extrakostnader och förlorade intäkter.
Den preliminära rapporten från kraschen i Indonesien den 29 oktober tyder på problem med det automatiska styrsystemet. Att gå igenom det etiopiska olycksplanets svarta lådor kan ta flera månader.
Så stoppet kan bli långvarigt.
Journalisten och flygexperten Jan Ohlsson säger till TT att han befarar flygkaos den närmaste tiden, ungefär som när den isländska vulkanen Eyjafjallajökulls utbrott 2010 stoppade flygtrafiken i Europa.
Innan EASA tog sitt beslut i tisdags kväll bedömde Transportstyrelsen för sin del att det inte fanns någon anledning att ta modellen ur trafik.
Fast hur många skulle i dagens läge gå ombord på ett Boeing 737 Max 8 med tillförsikt och förväntningar om en behaglig resa?
Passagerarnas säkerhet måste alltid komma i första rummet. Även om det kostar. Kundernas förtroende är också ett kapital. Att slösa bort det kan i längden bli väl så dyrt.
Gå till toppen