Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Sverige

Svenskt byggföretag vill bygga ny stambana på rekordtid

En ny höghastighetsbana Lund-Hässleholm kan byggas på bara två år. Om spåren läggs på upphöjda brobanor blir bygget snabbare, billigare och bättre. Det räddar vattendrag och värdefull åkermark.
Det är budskapet när infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i början av april uppvaktas av ett av Sveriges största byggbolag.

Ett tyskt höghastighetståg kör längs stambanan mellan München och Berlin. Färden tar numera fyra timmar och går längs långa sträckor på upphöjda broar. Banan ses som en förebild för Skåne.Bild: Deutsche Bahn
I helgen sade Tomas Eneroth i en intervju med Sydsvenskan och HD att han vill börja bygga ny stambana mellan Lund och Hässleholm redan i mitten av 2020-talet. Enligt honom duger det inte att följa Trafikverkets nuvarande planer och vänta med byggstart till början av 2030-talet.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen