Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Film

Alla vet: Inte lika vass som Asghar Farhadis tidigare filmer

"Det Spanien som tecknas i bakgrunden präglas av konflikter med arbetslöshet och ekonomiska klyftor under den till synes välmående ytan. Till syvende och sist gestaltar Farhadi ännu en gång frågorna kring hur varje individs val och moral påverkar ett helt samhälle". Annika Gustafsson ser kidnappningsdramat med Penélope Cruz och Javier Bardem.

Penélope Cruz och Javier Bardem i Asghar Farhadis kidnappningsdrama "All vet" som utspelas på spanska landsbygden.Bild: Scanbox

Alla vet

BIO. DRAMA. Spanien/Frankrike (Todos lo saben), 2018. Regi: Asghar Farhadi. Med: Penélope Cruz, Javier Bardem, Ricardo Darín. Åldersgräns: 11 år. Längd: 2.13.

Efter konstnärliga framgångar och Oscarsvinnare som ”Nader och Simin – en separation” samt ”The Salesman” och däremellan ”Det förflutna” är förväntningarna höga när Asghar Farhadi presenterar ett nytt verk. ”Alla vet” öppnade Cannesfestivalen förra våren och rapporterna därifrån sa enstämmigt att iranierns första europeiska film med stjärnorna Penélope Cruz och Javier Bardem i huvudrollerna inte nådde samma nivå som hans tidigare.
Men någon dålig film är ”Alla vet” inte. Redan i öppningsbilden med flaxande duvor i rummet bakom klockan i ett högt kyrktorn där fönstret saknar en stor skärva, visar filmaren prov på sin suveräna bildgestaltning. Här ges en föraning om instängda, hemliga känslor och att något måste komma ut ljuset. Faktum är att inledningen har vissa likheter med den i ”The Salesman” men där ser vi spruckna väggar i ett renoveringshus i Teheran.
Kyrkan befinner sig mitt i byn och snart stundar ett stort bröllop. Dit anländer Laura (Penélope Cruz), brudens syster, med två barn medan hennes argentinske make är kvar hemma i Buenos Aires. Det blir kärt återseende med släkt och gamla vänner, inte minst med Paco (Javier Bardem) som driver och äger halva den vingård som en gång tillhörde Lauras åldrade, alkoholiserade far.
Kameran rör sig snabbt. Det blir många gestalter och relationer att hålla reda på även om de tydliggörs undan för undan. Bröllopsfesten får ett abrupt slut, då Lauras lätt vilda, tonåriga dotter plötsligt försvinner. Sen vidtar ett kidnappningsdrama där gamla förträngda händelser, lögner och svek tvingas upp till ytan. Det Spanien som tecknas i bakgrunden präglas av konflikter med arbetslöshet och ekonomiska klyftor under den till synes välmående ytan. Till syvende och sist gestaltar Farhadi ännu en gång frågorna kring hur varje individs val och moral påverkar ett helt samhälle.
”Alla vet” saknar de tidigare filmernas självklara fokus i manuset. Allt för många onödiga vändningar drar ned slutresultatet.
Läs alla artiklar om: Filmhelgen v 11
Gå till toppen