Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Sunset: Kvinna fånge i männens labyrint

"Genom hela filmen ligger kameran tätt inpå Irisz då hon rör sig genom allt från luxuösa salonger till sunkiga gränder i Budapest. Överallt stöter hon på män som styr, bestämmer eller tafsar på henne. Precis som lägervakten i ’Sauls son’ kan hon sägas vara en fånge, en fånge i männens värld, och den närgångna kameran gör att vi publiken upplever hennes utsatthet desto starkare". Mattias Oscarsson ser László Nemes nya film.

Juli Jakab gör huvudrollen som modist i Budapest år 2013. "Sunset" är ett nytt intensivt drama av László Nemes, som gjorde hyllade "Sauls son".Bild: Studio S Entertainment

Sunset

BIO. DRAMA. Ungern (Napszállta), 2018. Regi: László Nemes. Med: Juli Jakab, Vlad Ivanov. Åldersgräns: 11 år. Längd: 2.22.

Året är 1913 och solen är på väg ner över Österrike-Ungern. Snart är undergången nära för dubbelmonarkin som kommer att spricka i två delar under första världskriget.
I folkmyllret i Budapest tar kameran rygg på en ung kvinna, Irisz, som har anlänt till staden för att söka anställning som modist i en elegant hattaffär. Men det visar sig snart att hon har högre ambitioner än så. Och att hon bär på mörka familjehemligheter.
Den ungerske regissören László Nemes fick ett av detta årtiondes största genombrott med debutfilmen "Sauls son" (2015), där vi får följa en judisk vakt som ingår i ett så kallat sonderkommando i Auschwitz II-Birkenau. Det vill säga: han är en fånge som tvingas assistera vid massmorden i gaskamrarna. Filmens originella form väckte uppmärksamhet. Kameran håller sig hela tiden inom armslängds avstånd från huvudpersonen, vilket skapar en oerhörd intensiv och klaustrofobisk stämning. Vi kan inte värja oss mot infernot som han genomlider.
I "Sunset" upprepar László Nemes och filmfotografen Mátyás Erdély greppet. Genom hela filmen ligger kameran tätt inpå Irisz då hon rör sig genom allt från luxuösa salonger till sunkiga gränder i Budapest. Överallt stöter hon på män som styr, bestämmer eller tafsar på henne. Precis som lägervakten i "Sauls son" kan hon sägas vara en fånge, en fånge i männens värld, och den närgångna kameran gör att vi publiken upplever hennes utsatthet desto starkare. Juli Jakab gör huvudrollen med en nervös energi, och påminner starkt om en ung Stina Ekblad.
Den visuella intimiteten resulterar dessutom i ett kostymdrama som inte liknar något annat. "Sunset" är en rejält påkostad film med kulissbyggen och horder av statister – den ryktas vara den dyraste ungerska filmen någonsin. Men ofta bevittnar vi all denna grannlåt bara i marginalen, eller ur fokus, bakom Irisz axlar. Ett djärvt grepp, som vi aldrig hade fått se i en Hollywoodfilm där man vinnlägger sig om att pråla med alla pengar som plöjts ner.
Som cinematografisk upplevelse är "Sunset" ofta magnifik. Men på manussidan fallerar det. Handlingen drivs framåt av att Irisz försöker nysta upp vad som har hänt hennes släkt. Föräldrarna som dog i en brand. Hennes anarkistiske broder som med sitt gäng utför blodiga räder mot rika människor. Vi anar också ett systematiskt sexuellt utnyttjande av de unga flickorna i hattaffären, en röta som går ända upp till hovet i Wien. Men alla dessa trådar förblir frustrerande tilltrasslade. Vad de våldsamma motsättningarna och de mystiska sammansvärjningarna egentligen handlar om klargörs aldrig.
Jag antar att László Nemes vill ge filmen ett drag av Kafka och klarvaken dröm, av att Irisz drivs runt i en labyrint av osynliga patriarkala krafter, krafter som snart kommer att orsaka det katastrofala kriget. Men då hade det krävts en regissör med ett större sinne för det poetiska och det fantastiska. För "Sunset" tas hela tiden ner på jorden av actionbetonade händelseförlopp, grovt huggna karaktärer och en ganska styltig dialog.
Med tanke på de skyhögt ställda förväntningarna efter "Sauls son" blir "Sunset" en smärre besvikelse.
Gå till toppen