Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Till drömmarnas land: Tonåringar med ett batteri av nyanserade känslor

"Victor Lindgren visar sin lyhördhet i regin av de båda flickorna. Både Andreea Petre (Sabina) och Elin Marklund (Elin) spelar sina unga karaktärer med ett helt batteri av nyanserade känslor. Fotografen Rasmus Wests kamera följer och fångar fint flickornas utsatta situation och deras drömmar om något annat, bort från den igenkännbara svenska vardagsrasismen". Annika Gustafsson ser Victor Lindgrens regidebut.

Elin Marklund och Andreea Petre gör huvudrollerna i Victor Lindgrens långfilmsdebut, som handlar om vänskapen mellan två tonårstjejer i Holmsund i Västerbotten.Bild: Folkets Bio

Till drömmarnas land

BIO. DRAMA. Sverige, 2019. Regi: Victor Lindgren. Med: Andreea Petre, Elin Marklund, Mattias Fransson, Jeanette Hägglund. Åldersgräns: 11 år. Längd: 1.30.

”Det definitiva vansinnet finns i skogen, i vattnet, i villorna, i fabrikerna, i våra lagar, i traditionerna, i sovrummen.”
Den romska tonårsflickan Sabinas ord hörs på ljudbandet medan hon en solig försommardag promenerar genom den gamla bruksorten Holmsund i Västerbotten och slinker in på skolavslutningen i kyrkan. Där framme står femtonåriga Elin och sjunger ”Den blomstertid nu kommer”.
Den är en bra, atmosfärrik inledning på Victor Lindgrens långfilmsdebut om vänskapen mellan två olika, i grunden rätt ensamma, olyckliga flickor som på ett enkelt, naturligt sätt dras till varandra. Och mantrat om det definitiva vansinnet får sin gestaltning under berättelsens gång.
Sabina har kommit till Holmsund från Rumänien tillsammans med sina två bröder som fått jobb i en liten bilverkstad hos en vänlig schyst man. Men där finns inget arbete för henne och knappast på byn heller även om hon en dag genom en landsmans försorg får prova på i pizzerian.
Elin bor tillsammans med sin tystlåtna gevärsfixerade pappa. Han om någon exemplifierar det av Ingmar Bergman myntade uttrycket ”känslomässig analfabet”. Det blir nästan snudd karikatyr. Också den välmenande men beskäftiga lärarinnan drar åt det hållet. Bilden när hon sitter med sitt glas rosé och tittar ut över vattnet sammanfattar en kritik av svensk medelklass som ser vad som sker i samhället men inte agerar.
Victor Lindgren visar sin lyhördhet i regin av de båda flickorna. Både Andreea Petre (Sabina) och Elin Marklund (Elin) spelar sina unga karaktärer med ett helt batteri av nyanserade känslor. Fotografen Rasmus Wests kamera följer och fångar fint flickornas utsatta situation och deras drömmar om något annat, bort från den igenkännbara svenska vardagsrasismen.
Det är roligt att se en film med en så stark lokalkänsla som här. Samtidigt kan de ödsliga stämningarna från den en gång så framgångsrika norrländska bruksorten överföras till andra platser i andra länder med liknande ut- och avveckling av industrier. Där lyfter filmen från sitt svenska perspektiv och blir en mer allmängiltig berättelse. Kufarna, de tysta männen och rädslan för det som kommer utifrån existerar inte enbart i Sverige.
Och berättelsen om Sabina och Elin och deras ungdomliga längtan efter en annan tillvaro har inga geografiska gränser. Den är universell.
”Till drömmarnas land” belönades med Svenska kyrkans pris på Göteborgs filmfestival tidigare i år.
Victor Lindgren gästar visningen av filmen tisdagen 26 mars klockan 18 på Panora i Malmö
Gå till toppen