Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Tysk dramatiker gör teater om terrorns offer

Roland Schimmelpfennig tyckte länge att det var omöjligt att skriva om terrorismen. Nu uruppförs den hyllade tyske dramatikerns "100 sånger" på Örebro länsteater. Han ser det som en bitterljuv lovsång till livet.

"100 sånger" är en pjäs om livet och döden av Roland Schimmelpfennig. Pressbild.Bild: Kicki Nilsson/Icon Photography
En slumpmässig samling människor står på en perrong vid åttatiden på morgonen. Pendlare, tonåringar, barn – alla stiger de på samma tåg. Men ingen av dem anländer till slutdestinationen.
– I de här hemska brotten binds människor som inte har något med varandra att göra samman i döden, säger Roland Schimmelpfennig.
Han är en av Europas mest tongivande dramatiker, känd för att skildra politiskt brännbara ämnen som fascism och klimatångest utan pekpinnar. Terrorism har han länge velat skriva om, men tänkte att smärtan och sorgen var för svår att skildra. I "100 sånger", som har urpremiär den 23 mars på Örebro länsteater, hittade han ett sätt.
– Jag såg att om vi vänder på det, och inte ser på terroristerna utan på offren, så finns det kanske ett mer personligt sätt att skriva det på, säger han.
Pjäsen utspelas under endast 3-4 minuter. Schimmelpfennig är känd för att leka med tiden, och här expanderar den ut i monologer om personernas drömmar. Människorna berättar om oväntade möten, kärlek och låtar som spelas på radio. Alla är de redan döda, men går tillbaka till sina sista minuter i livet.
– Det är något väldigt vackert med det. Det är mänsklighetens dröm, om vi kunde tala från andra sidan vad skulle vi då säga och minnas? säger Schimmelpfennig.
På frågan om det är en hyllning till livet blir han entusiastisk: ja, pjäsen är färggrann, galen, rolig och energisk, slår han fast. Han älskar alla de stora känslorna på teatern.
– Jag ärar livet, med alla dess komplikationer och dess normalitet.
För honom står också publiken i centrum, han arbetar medvetet för att engagera dem, med en rad medel. Kanske är det vad som har förlänat honom så skiftande epitet: han kallas allt från surrealist och sagofarbror till politisk dramatiker.
Det övergripande tema som Schimmelpfennig ägnar sig åt är orättvisor. Han har blivit allt mer politisk, men tror inte på dogmatisk teater och "Hundra sånger" pekar inte ut några skyldiga. Den har en annorlunda ton, men med politisk klangbotten:
– Jag ser hur världens klasser splittras allt mer. Vi borde mötas i den nya globala världen. Istället glider vi ifrån varandra, också i Tyskland. Det är konstigt, vi pratar ju hela tiden med varandra via sociala medier. Samtidigt finns det en stumhet och den måste synas på teatern, säger han.
Verktyg han använder är just pauser och tystnader: teatern är något man lyssnar till så rytmen betyder allt. Teaterns värld har lockat honom ända sedan barnsben och han har en lång lista i huvudet på pjäser han vill skriva, bland annat om nazismens fortsatta utbredning och kvinnors situation.
– Med åldern tänker man att man inte bara kan underhålla. Mina tidiga verk handlar mest om mig men senare riskerar man mer, öppnar perspektiven och agendan: tänk större!
Fakta

Roland Schimmelpfennig

Född: 1967 i Göttingen, Tyskland.

Bor: I Berlin

Bakgrund: Har skrivit en lång rad dramer som har spelats i över 40 länder, bland andra "Vintersolstånd", "Biet i huvet" och "Kvinnan från förr". Han är den mest spelade dramatikern i Tyskland. Han arbetade först som frilansjournalist och är dessutom författare. Sin inspiration får han mycket från filmens värld och regissörer som Fellini och Bergman.

Aktuell: Med "100 sånger" som har specialskrivits för Örebro länsteater. Den har premiär den 23 mars i regi av Sara Giese.

Gå till toppen