Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

José Gordillos bilder genomsyras av finurlighet och formkänsla

De burleska djuren och kvalsterkrumelurerna skapar ett rikt och gåtfullt universum, skriver Tor Billgren.

José Gordillo ställer ut på Rosengårdsbiblioteket t o m 31/3.Bild: Herbert Tinz
José Gordillo har under sina mer än femtio år som konstnär skapat ett rikt och gåtfullt universum av symboler, tecken och krumelurer. Ibland för de tankarna till plankton som susar runt i världshaven, ibland till burleska djur, ibland rituella masker – eller så är de helt abstrakta. Bilderna genomsyras av finurlighet, uppfinningsrikedom och formkänsla.
Han arbetar ofta i olja, svart på naturvitt, men utställningen i Rosengårdsbibliotekets foajé (t o m 31/3) utgörs av fotografier med målningar och kollage som förlagor. Tekniken är dock inte särskilt relevant. Gordillo är inte ute efter autenticitet i hantverket eller konstobjektet. Det viktiga är själva symbolen och dess självständighet.
Varje bild i hans universum utstrålar integritet och individualitet. Samtidigt har de ett starkt släktskap med varandra. De hör ovedersägligen ihop, även om den ena ser ut som ett kvalster och den andra som en bönskida. De utgör delar i en helhet på ett sätt som får mig att tänka på den sydafrikanska ubuntu-filosofin, som går ut på att individer existerar genom varandra.
I urvalet på biblioteket har han renodlat motiven. Detaljer har skalats bort och istället står formen och relationerna mellan bildernas enkla beståndsdelar i centrum. På något ställe skapar han djup och tredimensionalitet med en tunn horisontlinje eller en punkt uppe i ett hörn.
Utställningen består av tretton verk, ett bra urval för den lilla foajén. Men nästa gång hoppas jag på många fler, just eftersom bilderna förstärker varandra på ett så fint sätt.
Gå till toppen