Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Nya Wessels revolutionerade våra köpvanor

Varuhuset Wessels på Södergatan hade sin förebild i europeiska storstäders pampiga varuhus. Under efterkrigstiden nåddes Malmö av nya, amerikanska influenser. Bilismen förändrade våra köpvanor.

På 1960-talet var bilismen på stark frammarsch och parkeringsmöjligheterna i staden var begränsade. Stadsbyggnadskontoret planerade för en expansion i centrala Malmö. Samtidigt skulle detaljhandeln moderniseras. Wessels direktör Thorolf Hjort skissade på en lösning. I bakgrunden fanns storbyggmästaren Hugo Åberg.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen