Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ingen räddning för bussarna till Stångby

Bussarna kommer sluta gå till Stångby. Skånetrafiken avvisade helt Lunds kommuns försök att rädda turerna. På fredag klubbas besparingspaketet.
– Det här är den sämsta idén jag hört i år, säger Stångbybon Saidaf Haidari.
Saidaf Haidari i Vallkärra har åkt buss till skola och jobb under alla år hon bott i Stångby. ”Det här är den sämsta idén jag hört i år”, säger hon om de indragna bussarna.Bild: Ingemar D Kristiansen
Stångby är ett av Lunds mest snabbväxande områden. Här finns ingen livsmedelsaffär, ingen vårdcentral. All service finns i Lund. Kommunen har i flera år försökt få mer busstrafik till byn. Nu blir det tvärtom.
Kommunledningen i Lund har försökt rädda busstrafiken till Stångby och Vallkärra, genom att lägga fram ett motförslag med andra besparingsalternativ. Det förslaget avvisas helt av regionen.
— Det här är väl den sämsta idén jag hört i år, säger Saidaf Haidari, när hon blir varse om förslaget om de neddragna bussturerna.
Hon och hela hennes familj har åkt buss under de nitton år de bott i Vallkärra.
— Man måste anpassa hela sitt liv efter bussarna, de går ju redan så sällan, och inte på tider som många vill åka. Då är det klart att det inte är så mycket resenärer. Men det är fortfarande människor som är beroende av bussarna. Barn som åker till skolan och sina aktiviteter, föräldrar utan körkort eller som inte har tid att skjutsa.
Hon har själv spelat fotboll och tagit bussen mellan Vallkärra och Stångby.
— Har man inte en cykel för att den har blivit stulen, och man inte har råd att köpa tre nya cyklar om året, så är man ju beroende av bussen dit, säger Saidaf Haidari.
— Om det inte går några bussar blir ju folk beroende av bilen eller tvingas flytta härifrån. Jag ska flytta från Valkärra om en månad, men om jag hade bott kvar här vet jag inte vad jag hade gjort.
Stångby är en av kommunens mest snabbväxande orter. Det är också ett av de mest bilberoende, berättar kommunstyrelsens ordförande Philip Sandberg.
— Om vi ska nå våra högt uppsatta miljö- och klimatmål är det viktigt att vi också har en attraktiv kollektivtrafik. Jag är verkligen förvånad att vi har nått hit efter flera års dialog om att utöka trafiken till Stångby. Neddragningen som nu föreslås strider mot regionens eget trafikförsörjningsprogram som säger att basutbudet i stadstrafiken i våra tillväxtområden ska utökas. Jag tycker det är högst egendomligt.
— Kommunen har dessutom gjort ganska kostsamma trafikanpassningsåtgärder, när linje tre skulle förlängas. Då ingick det i överenskommelsen att det skulle finnas busstrafik till Stångby.
Börje och Gullbritt Hansson i Stångby är oroliga för hur den indragna busstrafiken kan komma att påverka äldre.Bild: Ingemar D Kristiansen
Börje och Gullbritt Hansson har bott i Stångby i över 50 år. När de flyttade hit fanns både affär i Stångby och lanthandel i Vallkärra. Snabbussen gick direkt in till Lund.
— 1984 motionerade jag till Lunds kommunfullmäktige om busstrafiken här ute, det blev godkänt så vi har haft bussarna sen dess. Det är speciellt i mitt hjärta det här, så det svider ju att de ska läggas ner, säger Börje Hansson som tidigare suttit i kommunfullmäktige för Centerpartiet i Lund.
En av anledningarna till att busslinjen till Stångby dras in är att vissa turer har få resenärer.
— Det är klart att vi skulle utnyttja bussarna mer. Men det är ju märkligt att vi inte har buss heltäckande. Vi har ingen buss på förmiddag, kväll och helg. Hade vi haft buss mer stadigt hade fler lämnat bilen, säger Gullbritt Hansson.
Stångbybon Börje Hansson är kritisk till de indragna bussarna. Han förstår problemet med få resenärer, men tror samtidigt att en utökad tidtabell skulle generera fler bussåkare.Bild: Ingemar D Kristiansen
Nu hänvisas kollektivtrafiresenärer till Pågatåget, vars station ligger på andra sidan Stångby. Men avgångarna är få, och paret Hansson tror att det påverkar äldre utan bil, när de exempelvis ska ta sig till vårdcentralen i Nöbbelöv cirka två kilometer bort.
— För att komma till vårdcentralen behöver man gå bort till stationen, sedan ta tåget till Lund C, och ta bussen från Clemenstorget ut till Nöbbelöv. Sen samma sak tillbaka, det blir krångligt, säger Börje Hansson.
Dan Böttcher från Stångby tycker att man istället för att lägga ner turerna borde anpassa dem efter när folk faktiskt åker.Bild: Ingemar D Kristiansen
— Det här känns inte alls genomtänkt, säger Stångbybon Dan Böttcher.
— Det är ju väldigt få passagerare dagtid, men morgon och kväll är hela busskuren är full. De turerna kunde man ju haft kvar.
Gå till toppen