Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

H&M överraskar och aktien rusar

Klädjätten H&M överraskade positivt under första kvartalet. Men resultatet är på en jämförelsevis låg nivå. I en utmanande bransch fortsätter bolaget att öppna fysiska butiker, främst på tillväxtmarknader.

H&M:s vd Karl-Johan Persson. Arkivbild.Bild: Jonas Ekströmer/TT
H&M-aktien rusar runt 13 procent på börsen efter kvartalsrapporten som visade på ett mycket bättre resultat än väntat.
Försäljningen ökade och resultatet före skatt landade på drygt en miljard kronor, när analytiker väntade sig en vinst på knappt 700 miljoner kronor.
H&M fortsätter att satsa både digitalt och på det fysiska butiksnätet. I Europa som helhet och i Sverige stänger bolaget visserligen fler butiker än man öppnar. Men globalt nettoöppnar klädjätten 175 butiker i år.
– Vi tror att det kommer att finnas fysiska butiker under många år. Framför allt på många tillväxtmarknader, som i Indien som är en ganska outvecklad marknad, säger Karl-Johan Persson, vd för H&M.
Bolagets expansiva strategi har mött viss kritik från ekonomer då det handlar om en bransch där många kedjor stänger butiker och e-handeln tar större och större kliv.
– När vi öppnar en butik tittar vi såklart på vad det är för investering. Det finns en tydlig strategi, säger Karl-Johan Persson.
Onlineförsäljningen hölls tillbaka under kvartalet, framför allt på grund av satsningar på den tyska marknaden. En ny e-handelsplattform har byggts upp där som nu kan användas fullt ut, enligt vd.
Under första kvartalet växte H&M 18 procent online, i svenska kronor, jämfört med motsvarande period i fjol.
Lagrens fortsatta ökning har också väckt oro. Enligt vd beror ökningen främst på att verksamheten expanderar, inte minst digitalt. I lagret ligger nu mest vår- och sommarkläder som bolaget räknar med att kunna sälja till fullpris i stor utsträckning. Under första kvartalet minskade reorna jämfört med motsvarande period året före.
– Sammansättningen i lagret är bättre än förra året. Nedsättningarna kommer att minska och varulagret kommer gradvis att minska under året, säger Karl-Johan Persson.
Enligt Maria Landeborn, sparekonom på Danske Bank, skickar H&M både positiva och negativa signaler med sin rapport. Det är än så länge för tidigt att säga om H&M lyckats vända trenden med marginaler som sjunkit under en lång tid, anser hon.
– Ett till två kvartal är lite för kort tid att titta på, men man kan känna en viss tillförsikt. Förhoppningsvis har vi sett någon sorts botten, säger Landeborn.
I sin medlemsklubb har H&M över 35 miljoner medlemmar och satsar på att få klubben att växa.
Samtidigt meddelar vd att man utvärderar att införa en beloppsgräns för fri frakt och fri retur.
– Det är inte huvudanledningen, men om man exempelvis beställer ett nagellack, och gör det flera gånger, är det inte ekonomiskt försvarbart. Det är också av miljöskäl, säger Karl-Johan Persson.

Fakta: H&M:s delår i siffror

Siffror i miljoner kronor om inget annat anges.
Kvartal 1, 2018/19Kvartal 1, 2017/18
Nettoomsättning51 01546 181
Rörelseresultat1 0051 208
Resultat före skatt1 0431 263
Varulager39 96834 959
Källa: H&M
Gå till toppen