Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

SOS skämtade om nödnummer för vänsterhänta

SOS Alarm skämtade på Instagram om att man lanserade ett nytt nödnummer, något som fick både ris och ros i kommentarsfältet.Bild: Fredrik Sandberg/TT
SOS Alarm aprilskämtade på Instagram om att de lanserade en ”mer anpassad lösning för vänsterhänta, nämligen nödnumret 211”. Ett tilltag som mött stor uppskattning och många glada tillrop i kommentarsfältet – men som också får kritik.
”Är detta något att skämta om?”, ”Omdömeslöst” och ”Fel forum att aprilskämta på” löd några av kommentarerna från personer som ställde sig kritiska till skämtet. Sarah Hummerdal, pressansvarig på SOS Alarm, säger att inlägget var menat som ett sätt att uppmärksamma problemet med busringningar till nödnumret 112.
– Vi tar emot 100 000 busringningar varje år. Här såg vi möjligheten att uppmärksamma problematiken med busringningar som tar resurser och tid från människor som är i verkligt behov av hjälp.
TT: Vad anser du om kritiken mot skämtet?
– Det är en relevant fråga: ”Får man skämta om allvarliga saker?”. Vi tycker att man kan skämta om mycket på första april, men inte om att busringa till 112. Detta var vårt sätt att lyfta frågan, säger Sarah Hummerdal.
Enligt Hummerdal finns det inga indikationer på att skämtet har lett till problem för någon som försökt få hjälp.
Gå till toppen