Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

”Ett extremt populärt val av juryn”

Valet av Bart Moeyaert rev ner applåder på barnboksmässan i Bologna – och bland svenska barnbokskännare. Men kritik riktas också mot det faktum att juryn valt ännu en europé.

Erik Titusson, förlagschef på Lilla Piratförlaget, välkomnar valet av Bart Moeyaert. Arkivbild.Bild: Jessica Gow/TT
På barnboksmässan i Bologna uppstod spontana applåder när årets Almapristagare tillkännagavs. Erik Titusson, förläggare och chef för Lilla Piratförlaget, var på plats.
– Det märktes att det här var ett extremt populärt val av juryn. Jublet steg mot taket, det var väldigt rörande, säger han.
Han beskriver Bart Moeyaert som en stor kulturpersonlighet med stor betydelse för europeisk barn- och ungdomslitteratur.
– Hans böcker har påverkat många andra författare och han har verkat väldigt brett inom barn- och ungdomslitteraturen, dels inom lyrik men också med bilderböcker och ungdomsböcker. Han har en väldigt bred produktion.
Erik Titusson kallar Bart Moeyart för ”en undertextens mästare” och beskriver hans språk som förtätat och poetiskt. Få av hans böcker finns översatta till svenska i dag, men det lär det bli ändring på nu, tror Titusson.
– Det är fantastiskt. Det här är verkligen en skattkista att ösa ur, han har skrivit över 50 böcker så det finns jättemycket att upptäcka och ta del av, säger han.
Annika Johansson, översättare och universitetslektor i nederländska, är glad över att Almapriset går till Bart Moeyaert. Hon har översatt hans bok ”Kärleken man inte förstår” från originalspråket flamländska, som är en variant av nederländska.
– Det är alltid lika roligt när någon av de nederländska författarna vinner ett stort pris och att det blir synliggjort att det finns mycket bra litteratur från det språkområdet, säger hon.
”Kärleken man inte förstår” skrevs 1999 men kom ut 2001 på svenska. Det hon framför allt uppskattade med berättelsen var att Moeyaert vågar skriva så poetiskt i en ungdomsbok.
– Det är inte ett enkelt språk utan det är många nyanser, det är många beskrivningar, man får en stark känsla för platsen där personerna i boken befinner sig. Den här romanen har ett långsamt tempo och mycket stämningar. Det är inte att det händer så mycket utan det är stämningarna som han bygger upp med sitt språk.
– Det som är så fint med ”Kärleken man inte förstår” är språket i sig och temat, som absolut handlar om kärlek men också om social utsatthet. Det är en rå verklighet men samtidigt ett poetiskt språk.
Åsa Warnqvist, forskare på Svenska barnboksinstitutet har bara läst en bok av årets Almapristagare, en ”jättefin barnbok”, som gjordes i samarbete med Anna Höglund. Hon ställer sig ändå undrande till juryns val.
– Alldeles oavsett så är det här är en person från Belgien, och det är en överrepresentation bland pristagarna av författare från det angloamerikanska språkområdet och det område i Europa som den här författaren kommer från.
– Så jag blev lite förvånad att juryn inte valde någon från en annan del av världen. Vår kulturminister Amanda Lind talade ju om mångfald och gemenskap i sitt inledningstal, och tryckte på att det här är ett internationellt pris. Då tyckte jag att det var lite synd att vi fick ännu en pristagare från Europa.
Litteraturvetaren Elina Druker sitter i Almajuryn och är väldigt glad över att ha fått vara med och utse Bart Moeyaert till årets pristagare.
– Det känns fantastiskt roligt. Han råkar dessutom vara här på Bologna bokmässa, så det blir extra spännande. Han verkar vara väldigt glad och vi är väldigt glada.
Hon önskar att han var översatt till fler språk än han är i dag och hoppas att hans verk kommer att spridas mer i och med priset.
– Han är stor i sitt hemland och i det tyska språkområdet, men det här är en författare som vi kommer att höra mycket om framöver. Det är jag säker på.
Författaren och ungdomsbokskritikern Petter Lindgren kände inte till årets Almapristagare sedan tidigare, men tycker att det finns någonting positivt i det ändå.
– Det är bra, det ger mig och andra chans att upptäcka nya författarskap som jag inte hade en aning om. Det tycker jag är en välgärning.
– Det skulle jag säga är prisets viktigaste funktion.
Gå till toppen