Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Grönt lok ska rädda Skåne vid tåghaverier

Ett grönt, dieseldrivet röjningslok står dygnet runt redo på Malmö central. Lokförare i jour ska snabbt kunna flytta tåg ute på den skånska rälsen. Användbart om ett lok har havererat eller om en sträcka är spänningslös – men inte vid signalfel eller solkurvor.

Så här ser det gröna röjningsloket i Malmö ut, det första i Sverige med dygnet runt-beredskap.Bild: Trafikverket
Frekventa tågstörningar har fått regeringen att skruva upp kraven mot Trafikverket.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen