Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Edm-refrängernas bemästrare hittar sig själv

Kaleem Taylor får Ida Skovmand att ryckas med i processen.

Bild: Soul Sounds Music

Kaleem Taylor

SOUL/R&B. Surface.

I början av sin karriär lånade skönsångaren Kaleem Taylor ut sin röst till elektroniska artister som Tchami, Joe Hertz, Felon och Snakehips, hällde ut lite av sitt soul-hjärta i deras edm-refränger. När det gäller hans egen musik, ofta beskriven som lokaliserad mellan neo-soul och futuristisk r&b, flyttas vi dock långt från house-dansgolven. Nya ep:n består av sju serenader där basen kommer i pulsslag och verserna ger sken av att sjungas med slutna ögon in i avgrunden.
Pianoinspelningen i "Fault" låter som om den har rotats fram ur en vind: analog och lite trådsliten. Det är en passande fond för en bakåtblickande låt i vilken jaget reflekterar över misstag från sitt förflutna. Till refrängen ändras stämningen, dammet blåses bort och låten kläs i producenten Roams elektroniska kostym. Flera av spåren följer detta mönster: efter ett tag möter pianot moderna, mastiga beats.
Att kalla ljudbilderna på "Surface" futuristiska skulle vara att ta i, men de är tillräckligt förankrade i samtiden för att inte upplevas nostalgiska och medryckande nog för att man på Kaleem Taylors sirapsterritorium aldrig ska riskera att överdosera på mys.
Gå till toppen