Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Edm-refrängernas bemästrare hittar sig själv

Kaleem Taylor får Ida Skovmand att ryckas med i processen.

Bild: Soul Sounds Music

Kaleem Taylor

SOUL/R&B. Surface.

I början av sin karriär lånade skönsångaren Kaleem Taylor ut sin röst till elektroniska artister som Tchami, Joe Hertz, Felon och Snakehips, hällde ut lite av sitt soul-hjärta i deras edm-refränger. När det gäller hans egen musik, ofta beskriven som lokaliserad mellan neo-soul och futuristisk r&b, flyttas vi dock långt från house-dansgolven. Nya ep:n består av sju serenader där basen kommer i pulsslag och verserna ger sken av att sjungas med slutna ögon in i avgrunden.
Pianoinspelningen i "Fault" låter som om den har rotats fram ur en vind: analog och lite trådsliten. Det är en passande fond för en bakåtblickande låt i vilken jaget reflekterar över misstag från sitt förflutna. Till refrängen ändras stämningen, dammet blåses bort och låten kläs i producenten Roams elektroniska kostym. Flera av spåren följer detta mönster: efter ett tag möter pianot moderna, mastiga beats.
Att kalla ljudbilderna på "Surface" futuristiska skulle vara att ta i, men de är tillräckligt förankrade i samtiden för att inte upplevas nostalgiska och medryckande nog för att man på Kaleem Taylors sirapsterritorium aldrig ska riskera att överdosera på mys.
Gå till toppen