Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Filmhelgen v 15

Mellan raderna: Dubbelspel i franska förlagsvärlden

”Hela filmen gestaltar ett underhållande, ifrågasättande samtal kring vad som är autentiskt när till exempel författare mer och mer skriver autofiktion men kallar det fiktion, den fysiska boken blir e-bok ... kort sagt hur den digitaliserade världen vidgar sig och tar allt större plats i människors liv”, skriver Annika Gustafsson om Olivier Assayas film.

Juliette Binoche och Vincent Macaigne i Olivier Assayas "Mellan raderna".Bild: Tri Art Film

Mellan raderna

BIO. DRAMA. Frankrike (Doubles vies), 2018. Regi: Olivier Assayas. Med: Guillaume Canet, Juliette Binoche, Vincent Macaigne, Christa Théret, Nora Hamzawi. Åldersgräns: 7 år. Längd: 1.48.

Den franska originaltiteln ”Doubles vies”, ”Dubbelliv”, säger egentligen mer om den här filmen än svenskans ”Mellan raderna”. För båda huvudpersonerna, förläggaren Alain och författaren Leonard, samt Alains hustru Selena lever ett slags dubbelliv med kärleksförhållanden vid sidan om äktenskap och samborelation. Dessutom ser regissören Olivier Assayas med en viss lätt, satirisk blick på dagens aktuella dubbeltillvaro – den fysiska verkligheten och den digitala.
Hela filmen gestaltar ett underhållande, ifrågasättande samtal kring vad som är autentiskt när till exempel författare mer och mer skriver autofiktion men kallar det fiktion, den fysiska boken blir e-bok, bloggare når fler läsare än tidningarnas ledarsidor och opinionsmaterial, kort sagt hur den digitaliserade världen vidgar sig och tar allt större plats i människors liv. Det är lätt att dra på munnen åt rollgestalternas igenkännbara vardagliga spel med mer eller mindre uppenbara lögner men skildringen har också en seriös baksida. Inte minst blir den uppenbart då det gäller falska nyheter som planteras i affärsvärlden för att öka vinsten och politikers önskan att inte alltid vara transparenta.
”Mellan raderna” är speciellt i början en ovanligt dialogdriven film för att vara signerad Olivier Assayas. Undan för undan får den ändå samma fina flyt och bildmässiga språk som utmärker hans tidigare verk. Skådespeleriet har en naturlig lätthet. Referenser till både litteratur och inte minst film finns föga förvånande med hos denne cineastiskt bevandrade regissör och Bergman-kännare. ”Nattvardsgästerna” tas som exempel på hur en idé eller tro sätts under debatt.
”Mellan raderna” är inte Assayas bästa film men tillräckligt smart, samtida och vass för att ge upphov till stimulerande samtal om den snabbt föränderliga tid vi lever i.
Gå till toppen