Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Hundratals läsare när Sydsvenskan höll öppet hus

Kritiska frågor och synpunkter varvades med nyhetstips när Sydsvenskan höll öppet hus i redaktionens lokaler i Malmö under lördagen.

Chefredaktör Pia Rehnquist berättade om Sydsvenskans olika publiceringskanaler under lördagens öppet hus i Malmö.Bild: Hussein El-alawi
En av de hundratals läsare som besökte Sydsvenskans redaktion i Malmö under lördagen var Ola Mårtensson, som passade på att lämna ett tips till en av grävredaktionens reportrar.
– Det är en busslinje som är på väg att flyttas i Kirseberg så att den blir otillgänglig för oss som bor där, säger han.
Flera av Sydsvenskans journalister fanns på plats för att svara på frågor om allt från vad tidningen bevakar till vilka insändare som tas in och hur framtiden för tidningen ser ut.
Ola Mårtensson lämnade tips och synpunkter till grävredaktionens reporter Jessica Ziegerer under lördagens öppet hus på Sydsvenskan i Malmö.Bild: Hussein El-alawi
Läsaren Marie Telenuius är kritisk till hur rapporteringen på webben har förändrats i och med digitaliseringen.
– Det är mycket snuttifiering. Rubriken känns lockande, med sedan är det bara en ganska banal och kort text, och man känner sig lurad av att klicka. Jag förväntar mig ett bra journalistiskt innehåll, säger hon.
Chefredaktör Pia Rehnquist håller delvis med henne om kritiken.
– För några år sedan när alla medier jagade sidvisningar blev det kanske lite väl hårdvinklat, när alla sprang åt samma håll.
Den utvecklingen har däremot vänt nu, anser hon, i och med att de digitala prenumerationerna ökar.
– Nu när vi jobbar mer med digitala prenumerationer måste vi göra något eget och unikt, av hög kvalitet. Då tycker jag att den kritiken faller platt.
Vad har förändrats?
– Våra prioriteringar har förändrats, från att nå ut till så många som möjligt till att nå ut till dem som vill läsa vår kvalitetsjournalistik och också betala för den. Då blir det ett lite annat innehåll, som granskningar.
Marie Telenius tycker att tidningar bör satsa på kvalitetsjournalistik och undvika så kallad "snuttifiering" på digitala plattformar.Bild: Hussein El-alawi
Att få ta del av läsarnas åsikter är en viktig anledning att öppna upp redaktionen, enligt Pia Rehnquist.
– Det är väldigt engagerade läsare. Det tar sig uttryck både i översvallande beröm och en oro för vart samhället är på väg. Läsarna har höga förväntningar på oss. Och det är för deras skull vi gör allt vi gör, utan läsare är vi ingenting, säger hon.
Hon efterlyste också svåra frågor från besökarna.
– Det är superspännande att träffa läsare och höra hur de funderar. Det är bättre att man lägger upp missnöje och funderingar så kan vi prata om det. Sen kanske vi inte tycker likadant, men det är ändå bättre att vi försöker prata med varandra än att vi inte gör det.
Gå till toppen