Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Läsningen är ingen utmaning för tvåorna på Mariaskolan

I tvåan på Mariaskolan är det inte helt ovanligt att man läser på rasten, efter maten eller så fort man har en lucka över. Tillsammans har eleverna utmanats i läsning och läraren hoppas på att skapa livslång läslust.

Klass två på Mariaskolan har tillsammans läst över 17 000 sidor på sju veckor.Bild: Maja Landin
Efter sportlovet utmanades eleverna i att tillsammans läsa 4000 sidor innan påsklovet. Den etappen tog de snabbt och ribban höjdes först till 7000 och sedan till 10 000 sidor. Vid förra avstämningen, med några dagar kvar till slutet av utmaningen hade de tillsammans läst över 17 000 sidor.
Susan Mehler fick inspiration till läsutmaningen från lärarkollegan Ida Zandi som är klasslärare för årskurs 1 på Mariaskolan.Bild: Maja Landin
– Det tar tio veckor att etablera en ny vana och jag hoppas att vår läsutmaning ska leda till en livslång läslust hos barnen, säger Susan Mehler, klasslärare i ettan på Mariaskolan.
Susan Mehler fick idén till projektet från lärarkollegan Ida Zandi som gjort projektet med flera klasser hon haft genom åren.
– Det är bra att göra det till lite av en tävling eller en utmaning, det är ett bra sätt att fånga barnens engagemang, säger Ida Zandi.
På tavlan i tvåornas klassrum står det hur många sidor de läst sedan de räknade sist. De har också målat bokpärmar som får symbolisera deras framgångar. De redovisar enskilt för läraren hur mycket de läst och sedan räknar Susan Mehler ihop det gemensamma resultatet.
– På det här sättet tävlar inte eleverna mot varandra eller mot andra klasser, de tävlar gemensamt mot ett uttalat eller ett okänt mål. Det blir ingen ohälsosam tävlingsmentalitet, utan istället en form för att jobba med samarbete, säger Susan Mehler.
Under skoltid har klassen inte haft mer läsning på schemat än vanligt, men när eleverna blivit klara med sina uppgifter plockar de allra flesta nu självmant upp sin bänkbok eller tar den med sig ut på rasten.
– Vissa tycker att det är roligare att läsa än vad andra gör, men vi måste göra vad vi kan för att göra läsningen så rolig som möjligt från början, säger Susan Mehler.
När eleverna är klara med sina uppgifter får de lov att läsa. Spänning och kusligheter står högst upp på listan när de själva får välja.Bild: Maja Landin
Eleverna i klass två är överens om att de inte kommer sluta läsa bara för att projektet tar slut.
– Om jag har tråkigt hemma så brukar jag ta fram en bok att läsa, det är roligt, säger Silva Mir Torabi.
– Jag läser på kvällar innan jag ska sova och på helgen, fyller Jasmina Mai Lam.
Flera i klassen berättar om att det känns viktigt att kunna läsa själv, Noel Almlöf är en av dem.
– Man behöver kunna läsa för att klara sig. Du behöver kunna läsa för att ta körkort och så är det bra att kunna läsa skyltar själv. Man behöver det som vuxen, säger han.
Vad gillar ni att läsa när ni själva får välja?
– Jag gillar att läsa spännande böcker, jag läser mest Lasse-Maja, säger Ida Palo.
– Harry Potter är mina favoritböcker, de är väldigt många sidor också, säger Leon Waernborg.
På världsbokdagen den 23 april blir det fest i klassrummet för att fira läsningen.Bild: Maja Landin
Utmaningen varar till påsklovet och hur många sidor klassen kommer att landa på vågar de inte spekulera kring. I veckan efter lovet, den 23 april, är det världsbokdagen. Då ska tvåan på Mariaskolan fira läsutmaningen tillsammans med ettorna. Det blir fest, någonting gott att äta och firande av böcker och läsning.
Gå till toppen