Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Kamp mot klockan för TCR Scandinavia

Flera toppförare är borta, bara elva bilar är klara för mästerskapet, inget TV-avtal. Och tre veckor kvar till start.
– Den dagen STCC gick i konkurs i februari insåg vi att det här blir en kamp mot klockan, säger Greger Petersson, ansvarig för nya TCR Scandinavia.

"Det kommer att bli tufft i toppen. Men jag ska ta tillbaka titeln. Jag ställer inte upp för att delta", säger Robert Dahlgren, STCC-mästare 2017.Bild: Jonas Dagson/TT
Mycket är sig likt, ändå är allting nytt. STCC:s konkurs har helt ändrat förutsättningarna för kungaklassen i svensk racing. Nu kämpar Svenska bilsportförbundet, TCR Scandinavia och de arrangerande banorna för att få ihop alla bitar till ett svensk mästerskap för 2019. Premiären är mindre än tre veckor bort.
På tisdagen hölls den traditionella testdagen på Ring Knutstorp. Och alla de förare som i dagsläget är klara för start var på plats, elva stycken.
Det är ett brandskattat startfält där mästaren Johan Kristoffersson och toppåkaren Daniel Haglöf dragit vidare till WTCR och veteranen Fredrik Ekblom inte heller kommer till start.
– Vi har tappat tre toppteam med sju bilar, säger Greger Petersson.
Men förarna på plats talar ändå om racing på hög nivå, kamp om segrar och mästerskap. Robert Dahlgren klockades för den snabbaste tiden.
– Det kommer att bli tufft i toppen. Men jag ska ta tillbaka titeln. Jag ställer inte upp för att delta, säger Dahlgren, STCC-mästare 2017.
– Jag är med och utmanar om totalsegern i år, säger förra årets överraskning Andreas Wernersson.
Bakifrån kommer en ung lovande förare, 16-årige Hannes Morin. Han klockades för den tredje snabbaste tiden för dagen.
– Jag ska erkänna att jag ännu aldrig kört om en annan förare i en TCR-bil, säger han och är upprymd över den lyckade testdagen.
Men mycket arbete återstår samtidigt som klockan räknar ner mot premiären i början av maj. Ett av orosmolnen är att det ännu inte finns något tv-avtal.
– Jag hoppas vi kommer att ha någon form av tv-sändning. Däremot behöver det inte se likadant ut som det gjort tidigare år, säger Per-Gunnar Andersson, styrelseledamot i Svenska bilsportförbundet som äger de kommersiella rättigheterna till mästerskapet.
Många team talar om nya tider– och ett annat klimat.
– Jag tycker bara att ska vi ha elitracing i Sverige måste alla göra sitt. Vi får kollektivt se till att det här ordnar sig, säger föraren Albin Wärnelöv.
Redan nu siktar många mot nästa säsong. Då kan det bara bli bättre.
– Vårt mål är att till finalen i september kunna presentera ett upplägg för 2020 som många känner är tillräckligt attraktivt för att gå in i TCR, säger Greger Petersson.
Ett scenario vore att prins Carl-Philip kom tillbaka i högsta klassen i en Lynk & Co TCR.
– Det vore en dröm att still bedja om, säger Petersson med en suck.
Fakta

TCR-säsongen 2019

3–4 maj, Ring Knutstorp.

1–2 juni, Anderstorp.

14–15 juni, Skellefteå.

13–14 juli, Falkenberg.

17–18 augusti, Gelleråsen.

Eventuellt 7–8 september, Jyllandsringen, Silkeborg, Danmark.

4–5 oktober, Mantorp Park.

Fakta

Förare säsongen 2019

2 Robert Dahlgren, PWR Racing, Cupra Leon.

4 Andreas Wernersson, Brink Motorsport, Audi RS3 LMS.

11 Louise Frost, Insight Racing (dansk), Alfa Romeo, Honda Civic.

17 Thomas Engström, Micke Kågered Racing, VW Golf GTI.

19 Mikaela Åhlin-Kottulinsky, PWR Racing, Cupra Leon.

20 Mattias Andersson, Honda Racing Sweden.

21 Andreas Ahlberg, Micke Kågered Racing, VW Golf GTI.

22 Albin Wärnelöv, Experion, VW Golf GTI.

51 Hannes Morin, Brink Motorsport, Audi RS3 LMS.

59 Peter "Poker" Wallenberg Jr, PWR Racing, Cupra Leon.

71 Tobias Brink, Brink Motorsport, Audi RS3 LMS.

Möjlig tolfte förare: 3 Jocke Mangs, Brovallen Design, Audi RS3 LMS (besked nästa vecka).

Ytterligare förare kan tillkomma.

Gå till toppen