Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Dygnet runt

Malmöartistens väg från skoldisco i Klagshamn till Berghain i Berlin

Som Mika Hallbäck Vuorenpää driver han skivbolagen Kess Kill och Pohjola. Som Rivet är han artist och techno-dj. Nu är han aktuell med spelningar på Malmös mest experimentella musikfestival. Sydsvenskan stämde träff med Intonal-veteranen för ett snack om vad som gör Malmös musikscen till Sveriges bästa och hur en svår motorcykelolycka gav honom en ny musikalisk riktning.

Mika Hallbäck Vuorenpää gör två spelningar på Intonal, den ena på Malmö roddklubb och den andra på Inkonst.Bild: Peter Frennesson
Det var mammans skivsamling, med artister som Kraftwerk, Jarre och Bronski Beat, som fick in Mika Hallbäck Vuorenpää på elektronisk musik redan som barn. När det svenska musikprogrammet Rebirth kom 1997 blev det första steget mot en dj-karriär.
– Någon av de första spelningarna jag hade var ute på ett skoldisco i Klagshamn eller Bunkeflo. Jag minns att en tjej gick fram och slog händerna i bordet så att skivorna hoppade och sade ”Seriöst, du har spelat samma låt nu i över en timme”. Jag tänkte ”Det är en komplimang att du inte hör att jag har bytt låt”, säger han och ler.
Fakta

Mika Hallbäck Vuorenpää

Född 1982 i Malmö.

Artist och dj under namnet Rivet, tidigare Grovskopa.

Driver skivbolagen Kess Kill och Pohjola. Medgrundare till musikplattformen Sound + Matter som sedan i vintras driver skivbutik på Astrid och Aporna i Malmö.

Gör två spelningar på den elektroniska musikfestivalen Intonal: på Malmö roddklubb den 24 april och på Inkonst den 27 april.

I början av sin karriär gjorde han hård industriell techno under artistnamnet Grovskopa. Efter en svår motorcykelolycka utanför Barsebäck 2010 bestämde han sig för att lämna sitt tidigare alterego.
– Jag var inlagd i totalt två år. Jag hade redan innan det känt att jag hade målat in mig i ett hörn, kanske för att jag började så ung. Jag satte så strikta ramar för mig själv med Grovskopa och började känna mig inlåst i det. När olyckan hände och allting förändrades så kunde jag inte riktigt uppskatta den musiken längre – min kropp klarade inte av den. Jag kunde inte längre dansa i 145 BPM.
– Precis som jag var så himla enkelspårig så var också min publik det. Hade man en melodi så var man en sellout. Det skulle bara vara oljud.
Läs också Intonal-producenten: Fem akter du inte får missa på årets festival
En olycka fick Mika Hallbäck Vuorenpää att satsa allt på musiken.Bild: Peter Frennesson
Efter olyckan var det omöjligt för honom att återvända till sitt tidigare arbete som smed. Det gjorde att han tog steget att jobba med musiken på heltid – men nu under namnet Rivet.
– Musiken var lite långsammare men det var fortfarande industriellt och techno. Soundet kanske inte var så himla olikt – det handlade mer om personen. Men det är fortfarande många av mina gamla fans som undrar när Grovskopa ska komma tillbaka.
Märker du skillnad på din publik?
– Den musiken jag höll på med då var det väldigt mycket killar som lyssnade på. Det var mycket killar på klubbarna och ganska hård stämning, det var ju hård musik. Nu när det finns lite mer sväng i musiken så är det lite gladare publik och mer blandat. Det är roligare.
Under åren har han spelat över hela världen: Spanien, Slovakien, Tjeckien, Singapore, England. Just nu är Inkonst i Malmö och Berghain i Berlin hans mest återkommande bokningar.
– De första åren, precis när jag började, spelade jag i Malmö ganska mycket, men från år 2000 när jag släppte den första skivan tror jag det gick nästan 15 år utan att jag spelade i Malmö. Varför vet jag inte, kanske för att det inte fanns en scen för den där hårda technon.
Hur har scenen i Malmö förändrats sedan dess?
– Jättemycket. Nu är scenen jättebra. Jag skulle säga att Malmö har den bästa scenen i Sverige. Förra veckan såg jag tre artister i Malmö som varit på mina årsbästalistor de senaste åren. Det är helt otroligt. Man blir snabbt så bortskämd, även om jag försöker att inte bli det.
De senaste åren har han varit en stående bokning på Intonal på Inkonst. Under årets festival gör han två spelningar, en på Malmö roddklubb under invigningen på onsdagen, och en klubbspelning på lördagen.
– Då blir det min trademarkgrej: väldigt dansant men ändå synth – och svängigt.
Läs också Intonal-producenten: Fem akter du inte får missa på årets festival
Fakta

Mika Hallbäck Vuorenpää tipsar: Tre spännande akter på årets Intonal

1. Ilpo Väisänen

”Finlands bästa musikexport genom tiderna är Pan Sonic, duon som bestod av Mika Vainio (1963-2017) och Ilpo Väisänen. En legend helt enkelt.”

Onsdag 24 april klockan 21, Malmö Roddklubb.

2. Vanligt Folk

”Är förvisso jävig då de ligger på mitt skivbolag, men kan ändå lova att det är ett av de bästa livebanden i svängen just nu. Som ett svenskt D.A.F med impulskontroll-insufficiens.”

Lördag 27 april klockan 23, baren på Inkonst.

3. JASSS

”Släppte ett mycket bra album på Svenska iDeal förra året, och kommer att förgylla festivalens dansigaste timmar med rikligt body-influerad techno och electro.”

Lördag 27 april klockan 02, Inkonsts Black box.

Gå till toppen