Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Spelbolags-vd: Förhastat hota med reklamförbud

Ytterst ett totalförbud. Civilminister Ardalan Shekarabi (S) vill skärpa reklamreglerna för spelbolagen och ger nu en utredning fria mandat. Spelbolaget Kindreds vd Henrik Tjärnström anser att förslaget är förhastat.

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) håller en presskonferens om regeringens nästa steg i arbetet med att stoppa den aggressiva spelreklamen.Bild: Marko Säävälä/TT
Spelreklam ska vara måttfull, enligt lagstiftningen. Men branschen lever inte upp till det, anser regeringen. Spelmarknadsutredningen får nu i uppdrag att arbeta fram förslag på hur spelreklamen kan begränsas ytterligare.
– Vi har problem med en situation där konsumenter utsätts för spelreklam överallt, säger Shekarabi på en pressträff.
Men Henrik Tjärnström, som basar över varumärken som Mariacasino och Storspelare, tror att marknadsföringskriget kommer att avta.
– Indikationen är att den minskar nu och det tror jag kommer att fortsätta, säger Henrik Tjärnström.
Han ser framför sig att de mindre spelarna kommer att få det finansiellt jobbigare längre fram och kanske slås ut. Flera bolag, inklusive Kindred, har tappat rejält i intäkter och vinst under första kvartalet.
Henrik Tjärnström anser därför att regeringen borde sitta still i båten.
– Problemet löser sig självt över tid, säger han.
Men innehållet i reklamen är på en nivå som inte alls svarar mot intentionerna i den lagstiftning som finns, enligt Shekarabi. Ytterst hotar därför ett totalt reklamförbud för spelbranschen – men då måste reglerna i grundlagen även ses över, enligt ministern.
– Om utredaren gör bedömningen att det är det som krävs har utredaren möjlighet att föreslå det, säger Ardalan Shekarabi.
– Det vore att dra undan mattan för den reglerade branschen, kontrar Henrik Tjärnström.
Han pekar på att spelbranschen nyligen tog fram regler för självreglering, men det var inte tillräckligt, ansåg Shekarabi.
Utredningen ska också gå igenom om förändringarna ska handla om att vissa inslag i reklamen begränsas, om informationskraven ska skärpas och om omfattningen av reklamen ska begränsas. Det kan exempelvis innebära att utredaren föreslår samma begränsningar som för reklam för tobak och alkohol.
Sedan den nya lagen trädde i kraft – som gäller alla bolag verksamma på den svenska marknaden – har en mycket stor andel ansökt om licens och bedriver nu verksamhet enligt ny lag, uppger Shekarabi.
– Efter två decenniers vilda västern har staten återtagit kontrollen över spelmarknaden.
Men måttfullheten kring reklam har Shekarabi inte sett skymten av.
– Situationen med spelreklamen är ohållbar. Det är både problem vad gäller innehåll och omfattning, säger ministern och nämner bland annat att över 30 000 problemspelare valt att stänga av sig själva på spelpaus.se.
Samtidigt som regeringen vill skärpa reglerna är staten den största spelaren på marknaden genom Svenska Spel. Och Ardalan Shekarabi välkomnar att Svenska Spel gått före och slutat med reklam för nätkasinon.
Utredningen ska vara klar senast 1 oktober 2020.
Rättad:I en tidigare version hänvisades till ett felaktigt årtal i inledningen av texten.
Fakta

Utredarens uppdrag

I utredningsuppdraget kring spelreklam ingår bland annat att överväga:

Om särskild måttfullhet ska gälla, likt tobaks- och alkoholreklam.

Om vissa inslag i reklamen ska begränsas, exempelvis om bonusar och gratisspel.

Om information kring sannolikheten att vinna måste finnas med.

Särskilda begränsningar för farliga spel, som exempelvis nätkasinon.

Eventuell begränsning av reklam under livesändningar av sport.

Konsekvenserna av ett totalt eller partiellt förbud av spelreklam.

Källa: Regeringen

Gå till toppen