Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Stor brist på yrkesförare – men fler unga kvinnor söker sig till transportbranschen

Män kör landets lastbilar, men nu börjar det ske en förändring. Närmare hälften av eleverna i ingångsklassen på G.O Kompetens transportgymnasium i Vallåkra är kvinnor.

Transportbranschen skriker efter utbildad arbetskraft. Ett skäl är stora pensionsavgångar. Ett annat att alltför få nya förmågor utbildas.
Transportbranschen behöver yrkesutbildad arbetskraft. G.O. Kompetens transportgymnasium i Vallåkra ordnade ett evenemang på fredagen för att skapa kontakt mellan elever och företrädare för branschen som var på plats med fordon.Bild: Sven-Erik Svensson
G.O. Kompetens transportgymnasium i Vallåkra gör sitt för att ändra på det. Varje läsår tar skolan in 40 elever på den treåriga utbildningen, som är helt inriktad på att skola nya yrkesförare. Här varvas teori med praktik.
– Intresset för utbildningen är stort, både från elever och branschen, säger Martin Ulvbielke, rektor på transportgymnasiet i Vallåkra.
Varför är det då för få som utbildas i landet i stort?
– Många har kanske en förlegad syn på vad chaufförsyrket innebär, men det är en bransch i förändring med automatisering och är inte längre så fysiskt krävande.
Länge har männen dominerat yrket, men nu är förändring på gång. De senaste åren har alltfler unga kvinnor sökt och antagits till utbildningen i Vallåkra. I årskurs ett är nu 17 av 40 elever kvinnor.
– Både vi och branschen arbetar för att tvätta bort machostämpeln, det här är ett yrke för alla, säger Martin Ulvbielke.
Många elever siktar på att köra lastbil, men det finns fler möjligheter för de som får yrkeskompetensbeviset. De kan till exempel köra truck eller budbil. Det finns även möjlighet att söka vidare till studier på universitetsnivå och bli transportledare eller logistikchef.
På fredagen ordnade skolan ett arrangemang, där åkerier, branschaktörer och lastbilsåterförsäljare visade upp sig för skolans elever. Allt för att skapa kontakter mellan den kommande generationen och den etablerade.
Nästa generations yrkesförare i den nya generationens lastbil: Sanna Larsson, Pontus Larsson och Nicole Martinsson är förstaårselever på G.O. Kompetens transportgymnasium i Vallåkra.Bild: Sven-Erik Svensson
Sanna Larsson, Nicole Martinsson och Pontus Larsson går första året på utbildningen. Sanna och Pontus Larsson har nära släktingar som arbetar som lastbilsförare. De har följt med på resor och sett vad yrket innebär med egna ögon.
Nicole Martinsson har sina skäl:
– Det finns flera alternativ i branschen, mycket att välja emellan, och det verkar roligt att köra lastbil. Man får se mycket och kan arbeta utomlands också, säger hon.
Sanna Larsson tycker också att arbetet är intressant.
– Det är ett bra yrke och man tjänar bra pengar, säger Sanna Larsson.
Redan idag pågår en rad försök med självkörande fordon som lastbilar. Vad kan det innebära för framtiden?
– Jag tror att folk förlitar sig för mycket på tekniken, men det är så mycket som kan hända, säger Pontus Larsson.
Jenny Ahlbin och Tim Troedsson tog examen från yrkesgymnasiet i Vallåkra för tre år sedan. De talar väl om både skolan och yrket.Bild: Sven-Erik Svensson
Jenny Ahlbin och Tim Troedsson tog examen från skolan för tre år sedan. Nu arbetar de för Postnord respektive NSR i Helsingborg och är här för att berätta om verksamheterna.
– Jag trivs bra och har utvecklats väldigt mycket under tiden på Postnord, både som person och när det gäller körningen, säger Jenny Ahlbin.
Hon minns skoltiden med glädje och tycker att både lärare och fordonsparken var bra.
Tim Troedsson anger fler skäl.
– Utbildningen var anpassad till individen, du fick den hjälp du behövde. Men det krävdes att du själv engagerar dig också och ska du ta dig fram i den här branschen måste du vara på, säger han.
Nu ska han försöka locka unga förmågor att intressera sig för att bli förare för renhållningsbolaget NSR.
Hur gör du det?
– Det är ett självständigt arbete med mycket frihet, du har din runda, dina uppgifter, när de är genomförda kan du ta det lugnt, om det inte är något som strular, säger Tim Troedsson.
Lastbilstillverkaren Mercedes visade upp en sprillans ny modell på branschdagen i Vallåkra: Mercedes Actros 2553 MP5. Den nyttjar bland annat kameror och radar för att hålla fordonet på rätt kurs både på vägen och när det är dags för precisionsbackning.Bild: Sven-Erik Svensson
Gå till toppen