Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Paula Temple gör högoktanig techno

Men utan ambienta partier hade debutalbumet blivit enahanda, menar Sandra Mickelsson.

Bild: Tania Gua

Paula Temple

TECHNO. Edge of everything

När Paula Temple i en intervju med XLR8R diskuterade studioproduktion tipsade hon läsarna om att skapa ljud som representerar mänsklighetens sista timmar. Ett tips som är en ypperlig definition av hennes sound och det är också exakt så hennes debutalbum låter.
”Edge of Everything” släpps på Temples skivbolag Noise Manifesto där hon utforskat sin kärlek till noise sedan 2015. Hon är en viktig del av den industriella technoscenen, liksom en respekterad teknologisk innovatör som konstant tycks utmana sig själv genom att optimera ljud till perfektion.
Templetechno är bullrig och högoktanig; som ett skenande, brinnande tåg i rasande fart mot ett stup. Ett sound som skapar en befriande, stärkande sinnesstämning för många, men som blir lite för repetitivt och intensivt spår efter spår.
Men de storslagna, dansgolvsinriktade spåren varvas med ambienta partier och där ser man Temples stora, dystopiska ljudlandskap i ett annat ljus. Hon är en begåvad ljudkonstnär, och förhoppningsvis rör hon sig mer mot det experimentella i framtiden och sätter näsblodstechnon åt sidan en stund. Men den som letar efter ett nytt album idag för att illustrera jordens undergång finner helt rätt ljudbild i ”Edge of everything”.
Gå till toppen