Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Ekonomi

Inget behov av nya köpcentrum på 15 år

Den ökande e-handeln har fått intresset för köpcentrum att svalna. Arkivbild.Bild: Lars Pehrson/SvD/TT
Det verkar vara svårt att motivera ett nytt köpcentrum när allt fler väljer att shoppa på nätet. Antalet planerade köpcentrum och handelsplatser i Sverige har minskat med 12 procent jämfört med förra året, rapporterar Dagens industri.
Sedan toppnoteringen 2017 har handelsprojekten minskat från 2,6 till 1,9 miljoner kvadratmeter, enligt en ny kartläggning från Swedish Shopping Centre Directory (SSCD). Det är den lägsta noteringen sedan SSCD började kartlägga handelsprojekten.
Enligt en kommande prognos från HUI Research finns det inget behov av nya butiksytor de närmaste 15 åren, skriver Di.
Analysföretaget ser en tillväxt för detaljhandeln på ringa 8 procent fram till 2032, mätt i fasta priser. Den fysiska handelns marknadsandel beräknas falla från 90 till 70 procent under samma period.
– E-handeln har tagit över stafettpinnen som detaljhandelns tillväxtmotor och det är tydligt att den fysiska köpfesten är slut, säger Monica Bruvik, senior analytiker på HUI Research.
Gå till toppen