Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Förbud mot spelreklam hotar tv-kanaler

Trött på spelreklam i tv? Då låter kanske ett totalförbud mot spelreklam som rena drömmen – men för svenska mediebolag som lever på intäkter från spelbolagen som köper reklamen vore det snarast en mardröm.

Om ett förbud mot spelreklam skulle bli verklighet får det negativa konsekvenser för svenska mediebolag. Arkivbild.Bild: Janerik Henriksson/TT
Civilminister Ardalan Shekarabi (S) meddelade i förra veckan att han vill skärpa reklamreglerna för spelbolagen ytterligare. En utredning får nu fritt mandat att arbeta fram förslag på hur spelreklamen kan begränsas ytterligare. Ett totalförbud mot spelreklam kan bli aktuellt.
”Om utredaren gör bedömningen att det är det som krävs har utredaren möjlighet att föreslå det”, sade Shekarabi vid pressträffen.
Om ett sådant förbud skulle bli verklighet får det negativa konsekvenser för svenska mediebolag. 2018 köpte de svenska spelbolagen reklam för 7,3 miljarder, enligt siffror från Sifo. Av dessa lades 3,8 miljarder på tv-reklam.
– Det är främst tv-kanalerna som riskerar att förlora pengar på detta. Tappar tv-kanalerna 3,8 miljarder i reklamintäkter är det ett betydande tapp, säger Lars Näsström, ansvarig för reklammätningar på Sifo.
Blir det ett generellt spelreklamförbud drabbar det i längden alla medier, säger han.
– Då påverkas alla medier som har spelreklam, även utomhusföretagen tappar på det. Men i och med att hälften av reklamen köps i tv-kanaler och upp emot 25 procent i digitala medier påverkas dessa i störst utsträckning.
Jeanette Gustafsdotter, vd för branschorganisationen Tidningsutgivarna anser att regeringen har handlat lite för snabbt och inte gett branschen och lagstiftningen tillräckligt med tid. Hon har svårt att se att totalförbudet skulle bli verklighet.
– Men vi kan konstatera att det är väldigt olyckligt om det blir så. Det är intäkter som försvinner, kanske främst för tv-bolag och inte i lika hög utsträckning tidningar. Men det är dock en viktig intäkt, alla intäkter för tidningarna är viktiga i dag. Dessutom har vi en kommersiell yttrandefrihet och den bör inte inskränkas, säger hon till TT.
Ett av Sveriges största kommersiella tv-hus, Discovery Networks Sweden, där kanaler som kanal 5, kanal 9 och tjänsten Dplay ingår, befarar att ett totalförbud mot spelreklam skulle få konsekvenser för bolagets framtida investeringar.
– Om möjligheterna för våra intäkter försämras oavsett bransch innebär det att vi behöver se över de investeringarna vi gör i svenska produktioner. Men jag hoppas och tror att vi inte kommer så långt, och att branschen tillsammans kommer att lösa det hela genom självreglering, säger Daniel Lagerqvist, kommunikationsdirektör på Discovery.
TT har även sökt Nordic Entertainment Group (NENT) där Viasat, TV3, TV6 och TV8 och strömningstjänsten Viaplay ingår. De kommenterar i ett mejl:
”Som utgångspunkt handlar detta om att anpassa sig till gällande lagstiftning, det gör vi alltid och är redo för också i detta fall. Intäkter från spelreklam är en viktig men mindre del av vår verksamhet. Vi ser fram emot att få klarhet i vad eventuella framtida ändringar leder till”, skriver Anders Jensen, vd för NENT Group.
Fakta

Så mycket la spelbolagen på reklam 2018

2017 köpte de svenska spelbolagen reklam för 5,5 miljarder, 2018 ökade siffran till 7,3 miljarder, enligt siffror från Sifo. Av de 7,3 miljarderna läggs 3,8 miljarder på tv-reklam.

Siffrorna gäller för all spelreklam från lotterier av olika slag och Bingolotto. Under 2018 gick hälften av reklamen till tv, och 25 procent till digitala medier. Print, utomhus och annat delar alltså på en fjärdedel.

Cherry AB var den största annonsören av de svenska spelbolagen, och förra året spenderade bolet totalt 1,5 miljard kronor på att köpa reklam. Den näst största annonsören var Kindred Group som spenderade ungefär 950 miljoner på reklam.

Svenska Spel är den tredje största reklamköparen och köpte 2018 reklam för 550 miljoner kronor.

Efter dem kommer bolaget Global Gaming Malta, 350 miljoner, och ATG, 325 miljoner.

Källa: Kantar Sifo

Gå till toppen