Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Aktarr vill skapa en bättre dialog mellan svenskar och araber

Den arabiskspråkiga nyhetstjänsten Aktarr i Malmö satsar nu på att bygga upp en verksamhet i Stockholm och jobba mer med hälso- och rekryteringsfrågor. ”Vårt mål är att hjälpa den arabiska communityn att navigera i det svenska samhället”, säger grundaren Kotada Yonus.

I torsdags arrangerade Aktarr en diskussion angående det svenska vårdsystemet. Kotada Yonus höll i debatten.Bild: Peter Frennesson
Allt började med ett missförstånd. Kotada Yonus hade berättat för Arbetsförmedlingen i Malmö att han hemma i Syrien hade arbetat med affärsadministration, men också att han hade hjälpt internationella journalister att få kontakter i Syrien. En dag ringde de från Arbetsförmedlingen och berättade om Lokaltidningen som sökte folk och undrade om han ville gå på intervju. I tron att han sagt att han jobbat som journalist.
– Jag ville ju ha ett jobb, så jag sade ja. I intervjun frågade de mig om jag kunde vissa saker. Jag svarade ja. Jag sade aldrig att jag hade gjort det tidigare, men jag sade ”absolut, det kan jag”. För det är ju inte raketforskning direkt, skrattar Kotada Yonus.
Efter sex månader gick han vidare till arabiskspråkiga tidningen Al-Kompis och ett och ett halvt år senare startade han eget i form av Öresundspuls som gav ut en månadstidning på arabiska i Malmö. Men den stora insikten kom en dag när Kotada Yonus gick till ett apotek.
– Jag gick dit för att köpa d-vitamin eftersom jag var energilös. Jag träffade en kvinna i hijab där och frågade om hon skulle kunna berätta om d-vitaminbrist om jag filmade henne. Jag gjorde det och postade filmen i våra kanaler. Plötsligt stod jag där med 90 000 visningar, 500 delningar och massor av kommentarer från folk som undrade varför ingen berättat detta tidigare, säger Kotada Yonus och har sedan dess startat ett samarbete med Kronans Apotek.
Insikten den dagen var att sluta göra papperstidning och istället fokusera på video och sociala medier. Läsarbasen tiodubblades snabbt och de började göra fler filmer om hälsa och rättsfrågor.
Kotada Yonus.Bild: Peter Frennesson
I samband med detta hade Kotada Yonus träffat affärspartnern Kristina Dobricic och de bytte namn på sajten till Aktarr som betyder ”mer” på arabiska.
– Idag är vi den största plattformen i Sverige som har insikter om den arabiska communityn. Vårt mål är att hjälpa folk att navigera i det svenska samhället. Vi ställer oss alltid frågan varför ska vi publicera varje text? Om svaret inte är att hjälpa folk att navigera i samhället då ska vi inte publicera, säger Kotada Yonus och jämför dem med nyhetstjänsten Omni som liksom Aktarr skriver rewrites på andras nyheter.
Efter att ha övergivit pappersformatet och satsat digitalt finns deras material idag på aktarr.se och i sociala medier.
– Förra året var nästan 90 procent av allt vi gjorde i video. I år försöker vi få det till 50 procent video och 50 procent text. Idag har vi runt 10 000 dagliga läsare över hela Sverige, men även i Danmark och Norge, säger Kotada Yonus.
Vad är målet?
– Att göra Sverige mer inkluderande och skapa en öppen konversation mellan svenskar och araber där vi kan förstå varandra bättre. Vi saknar en bra dialog för vi är så segregerade.
Han berättar att han är väldigt Malmökär, vilket gör det lite extra ledsamt för honom att se att Aktarr har fått ett bättre mottagande i Stockholm.
– Under de här fyra åren är det ytterst få som verkligen hjälpt oss i Malmö. Jag kan komma på två personer. I övrigt har folk sagt ”wow, vad bra att ni göra detta” och sen har de försvunnit. I Stockholm har vi fått ett annat mottagande. Innovationscentret Epicenter har öppnat sina dörrar och nätverk för oss och de tror på vår plattform. Så nu har Kristina flyttat till Stockholm för att bygga upp Aktarr där. Men vi kommer att ha vår redaktion kvar här i Malmö där vi skapar materialet, säger Kotada Yonus.
Kotada Yonus.Bild: Peter Frennesson
Aktarr håller nu på att dra igång en satsning mot byggbranschen. Facket Byggnads Sverige har sponsrat ett antal videor för att hitta ny arbetskraft.
– De behöver 55 000 personer inom de kommande fem åren. De har problem att hitta folk. Samtidigt vet jag att vi kan rekrytera 10 000 personer till den branschen. Folk som vill arbeta som byggare, men inte vet hur de ska göra för att ansöka, säger Kotada Yonus.
De funderar också på att starta ett projekt inom rekrytering där de kan matcha kunskaper mot företag.
– Det finns så mycket bortslarvad talang i Sverige.
Gå till toppen