Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Stor risk att omkomma i husbil som kolliderar

Det är hög tid att husbilstillverkarna ser över fordonens krocksäkerhet, enligt Trafikverket. Myndighetens tester visar på förödande materialskador och stor risk för dödsfall vid kollision i hög fart.

Resultat av Trafikverkets krocktest av husbil. Testet motsvarar en frontalkollision i 90 kilometer i timmen mot en personbil och visar att personerna i husbilen löper hög risk att omkomma eller skadas svårt.Bild: Lindahl Sofia, KMm
Antalet husbilar har växt kraftigt under de senaste åren och det rullar nu omkring 100 000 svenskregistrerade sådana fordon på vägarna.
De rullande semesterbostäderna kan ge ett stabilt och säkert intryck. Men resultat av krocktester i hög fart avslöjar att fordonen knycklas ihop ungefär som konservburkar i en återvinningspress. Eller fackspråkligt uttryckt: husbilens deformationszon är relativt kort i förhållande till bilens vikt.
– I en tuff kollision uppstår en okontrollerad inträngning i kupén, som sannolikt innebär en dödsolycka för dem som sitter framme. Ratt, instrumentpanel och golv pressas mot förare och passagerare, säger trafiksäkerhetsdirektör Maria Krafft till TT.
Trafikverkets videoinspelningar visar också hur inredning flyger som ur katapulter i kupén.
– Det far omkring alldeles för många lösa saker. I ett av testerna träffar bordet halsen på dockan i en av bilbarnstolarna, trots att det är sagt att bordet utan risker ska kunna stå framme under färd, säger Maria Krafft.
Trafikverket initierade testerna efter att ha följt upp ett antal dödsolyckor med husbil. Resultaten har redovisats för Transportstyrelsen, husbilsfabrikanter och det europeiska trafiksäkerhetssamarbetet Euro NCAP.
– Jag tror att alla har blivit tagna på sängen av att det ser ut som det gör, säger Maria Krafft.
Visserligen uppfyller husbilar de grundläggande säkerhetskraven vad gäller bland annat bälten, säten och möbler. Men kraven på kollisionstester är inte desamma som för personbilar. Tester har gjorts i lägre hastigheter, men Trafikverket visar nu följderna av en frontalkollision i 90 kilometer i timmen mot en personbil.
– Vi ville få fakta på bordet och vi vill driva på utvecklingen. De som kan göra störst skillnad är tillverkarna. På personbilssidan ser vi en halverad dödsrisk vid kollision i en ny bil jämfört med tio år gamla bilar. Det är de oberoende konsumenttesterna som åstadkommit detta, inte lagkrav. Fabrikanterna vet att säkerhet säljer, säger Maria Krafft.
Rådet till husbilsägare är att välja säkra vägar, med mitträcken, i möjligaste mån och att ställa undan allt – till exempel porslin och kaffebryggare – som kan slungas i väg vid en kollision. Men också att ställa krav på tillverkarna.
– På längre sikt måste naturligtvis fordonens krocksäkerhet förbättras. Det finns inget som hindrar husbilsmarknaden att närma sig testorganisationerna och säga att de vill förbättra sig, säger Maria Krafft.
Trafikverket redovisar inte vilka fabrikat och modeller som testats.
– Vi har avidentifierat dem, eftersom krocksäkerheten sannolikt är en utmaning för de flesta modeller. Merparten byggs nämligen på i stort sett samma sätt, säger Maria Krafft.
Fakta

Testerna och resultat

Trafikverket lät testa två modeller av husbil: en halvintegrerad och en helintegrerad. Modellerna har samma bottenplatta, men i den halvintegrerade husbilen har tillverkaren byggt på en boendedel på en färdig hytt. I den helintegrerade modellen har husbilstillverkaren byggt såväl förar- som boendedel.

Den halvintegrerade husbilen gav något bättre skydd än den helintegrerade, men fortfarande långt ifrån skyddet som en modern personbil ger. Den halvintegrerade modellen har nytta av att den har en större deformationszon än den helintegrerade.

Trafikverket konstaterade till exempel att den testade helintegrerade husbilen hade för veka a-stolpar (takstolparna längst fram, vid vindrutan) i karossen för att klara en kollision i hög hastighet. Materialet i stolparna var bland annat trä.

Källa: Maria Krafft, Trafikverket

Gå till toppen