Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Dygnet runt

Knife Sisters representerar dem som sällan syns i spel

Bobbi A Sand har skrivit fyra böcker om könsidentitet och sexualitet. Det som skulle bli den femte boken slutade som det berättelsebaserade datorspelet Knife Sisters.

Bobbi A Sand har sitt kontor på Game Habitats DevHub i Malmö – ett hus för spelutvecklare och spelstudior.Bild: Sandra Qvarfordt
När vi möter speldesignern Bobbi A Sand har det bara gått några dagar sedan hens första datorspel, Knife Sisters, släpptes på marknaden. Trots det har det redan fått flera fina recensioner.
– Det finns ett stort intresse för sådana här teman, säger Bobbi A Sand.
Spelet handlar om den ickebinära huvudpersonen Leo, som man får följa genom hens liv under ett par veckor. Spelet är berättelsebaserat och den som spelar får ta olika beslut som påverkar vad som händer härnäst i berättelsen. Knife Sisters handlar bland annat om sexualitet, könsidentitet, mysticism, ockultism och dejting.
– Jag har tidigare skrivit böcker kring samma teman, säger Bobbi A Sand.
– Jag rör mig nästan alltid där omkring.
Än så länge har hen skrivit fyra böcker för unga vuxna, och både böckerna och spelet har släppts under namnet Transcenders Media.
Från början var tanken att även Knife Sisters skulle bli en bok, men det visade sig att historien lämpade sig väldigt bra för att bli ett berättelsebaserat spel.
– Knife Sisters handlar om sånt som många har mycket tankar kring, och särskilt unga, säger Bobbi A Sand.
– Spel är extra bra för det här, eftersom olika spelare får olika resultat. I ett spel blir det en större möjlighetsrymd och därför ännu mer utforskande. Det passar bra ihop med att utforska sig själv, fortsätter hen.
Bobbi A Sand säger att det finns många som inte finns representerade i spel - som ickebinära, transpersoner och queera personer, och det var en anledning till varför hen ville skapa Knife Sisters.
– Jag vill att människor ska känna igen sig i spelet. Om transpersoner och queera personer gör det så blir jag glad.
– Jag vill också att folk ska få utforska sexualitet och samtycke till exempel. Det känns bra för mig om någon tycker att de har fått göra det genom spelet.
När Bobbi A Sand började jobba med spelet räknade hen med att det skulle ta ungefär ett och ett halvt år – i själva verket tog det två år och fyra månader.
– Det växte. Man tänker att man ska hålla nere det, men sen när man jobbar med det vill man inte ta bort någonting och det bara tillkommer saker, säger hen och skrattar.
Knife Sisters kunde skapas tack vare en Kickstarter-kampanj, där fans kunde stötta och bidra med pengar. Som tack har Bobbi A Sand tryckt upp en tarotkortlek som de fick hemskickad i samband med att spelet släpptes – en likadan tarotkortlek som den som används i spelet.
– Det ger en liten fysisk dimension av spelet som bara släpptes digitalt.
Bobbi A Sand bor och verkar i Malmö, där hen också har sitt kontor på Game Habitats DevHub – ett hus på Gustav Adolfs torg, där speldesigners och studior kan hyra in sig. På en skylt i huset står ett tiotal namn på olika företag som gör spel, och Bobbi A Sand säger att spelintresset är väldigt stort i Malmö – både för datorspel och brädspel.
– Det är bra att göra spel i Malmö. Det finns många spelutvecklare här och ett bra community. Det finns en stor bredd också – från undergroundstudior till stora företag.
– Alla har en plats här, säger Bobbi A Sand.
Fakta

Bobbi A Sand

Har läst Interaktionsdesign på Malmö universitet.

Hen har gett ut böckerna Tatuerade tårar, Jag är skillnad, Stella betyder stjärna och Jetlag på Transcenders Medias eget förlag.

Gå till toppen