Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Domkyrkans stumpar blev uppmärksammade doftljus

Ta stumparna från Domkyrkans stearinljus. Tillsätt doftextrakt. Förpacka dem snyggt. Voila – du har ett UF-företag som får tävla i SM.
– Otroligt roligt, vi fick verkligen lön för mödan, säger Ella Hall, marknadsföringschef för doftljuset Skymning.

Bakom doftljuset Skymning står eleverna Ella Hall, Evelina Holmstedt, Julia Asp, Teodor Bunke och Anna Svensson. ”Det har varit superkul att vara med i SM, det största. Vi vann inte, men det är en vinst i sig bara att få vara med på SM”, säger Ella Hall.Bild: Foto: Privat
Katedralskolans ekonomiklasser hade två UF-företag som gick vidare till SM i Ung företagsamhet i Stockholm, där 200 företag tävlade i veckan.
– Vi ville göra något klimatsmart och hållbart. Vi passerar ofta Domkyrkan och började prata om att de måste ha extremt mycket stearinstumpar, säger Ella Hall om idén bakom Skymningsljuset.
– Det visade sig att Domkyrkan hade ett helt rum med bara gamla stumpar som de ofta slängde bort. Vi fick en första kasse och har sedan dess varit där flera gånger.
De hade ingen erfarenhet av ljusstöpning utan fick prova sig fram hemma i köket. Det första ljuset tog två timmar att göra. Nu har de fått upp tekniken och gör 50 ljus på några timmar.
– Vi rensar bort vekarna, tillsätter doftolja och häller i en fin burk som vi sätter vår egendesignade etikett på, berättar hon.
UF står för Ung Företagsamhet och är ett projekt som ekonomiklasserna har i årskurs två. Skymning UF idé ansågs så bra att de togs ut till SM.
– Det har varit väldigt kul och lärorikt att få skapa sitt eget företag och otroligt roligt att vara med i SM, säger Ella Hall.
Skånespelet har gjorts av Tim Lövskog, Viktor Nilsson, Linn Granehult, Victoria Niilekselä och Clara Koch från Katedralskolan.Bild: Foto: Privat
Även Skånespelet UF, med elever från Katedralskolan, gick vidare till SM efter att ha blivit "årets vara" i Skåne. Spelet beskrivs som en blandning mellan monopol och frågespel med frågor som exempelvis ”Hur höga är Lunds domkyrkas torn?” och ”När blev Skåne svenskt?” med tre svarsalternativ.
– Vi ville skapa en produkt som gav kunskap genom underhållning. Vi riktar in oss på grundskolan, från årskurs 3, men har även sålt till privatpersoner och ålderdomshem, säger Linn Granehult från Skånespelet.
Båda företagen har nästintill sålt slut på sina produkter. Nu börjar projektåret gå mot sitt slut och UF-företagen ska göra årsredovisning och avsluta företagen.
– VI funderar på att starta företaget igen privat, eftersom det har gått så bra, säger Ella Hall.
Även ett tredje UF-företag från Lund var uttaget till SM: Bokhållaren UF, med elever från Polhemskolan. Inget Lundaföretag placerade sig i SM.
Gå till toppen