Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Läsartext: Farligt när cyklisterna ger sig ut bland bilarna

Min fasa är att komma i kapp en cyklist på körbanan vintertid, när det är halt, skriver Christer Fahlström. Han vill att cyklisterna håller sig på cykelbanorna.Bild: Emil Sandgren
Jag kör om en cyklist, som cyklar på körbanan på Sölvegatan i Lund. Han tycker jag att kör om för nära, så han följer efter mig och skäller ut mig, när jag parkerar bilen. Jag känner igen honom, maken till en före detta arbetskamrat på en annan institution på Lunds universitet. Vet att han har både körkort och bil, men på cykeln har han glömt allt vad trafikregler heter.
Detta föranleder mig att ringa trafikpolisen i Lund för att höra efter vad som gäller. Jag hävdar, för att cykla i Lund, räcker det med att kunna hålla balansen. Nja, svarar trafikpolisen, man skall ha lite tur också! Sedan redogör han för vad som gäller. Enligt lag är man skyldig att cykla på cykelbanan om sådan finnes. Sölvegatan har dubbelriktad cykelbana på sin östra sida. Du får endast cykla på körbanan om du korsar Sölvegatan! Tingsrätten ser allvarligt på detta, säger trafikpolisen. Som bilist är jag skyldig att kunna trafikreglerna och följa dessa!
En polis på Sölvegatan en morgon när alla studenter ska till sin undervisning, skulle snabbt tjäna in sin lön på alla böter. Men det är inte bara studenter, som har dåliga trafikkunskaper. Ser också många universitetslektorer och även professorer bryta mot reglerna och cyklar på körbanan.
Min fasa är att komma i kapp en cyklist på körbanan vintertid, när det är halt. Samtidigt möter jag bussen mitt för en parkerad bil. Varken bussen eller jag har en chans att väja för cyklisten om han/hon kör omkull och lägger sig platt framför mig eller bussen. Måste det till en olycka för att cyklisterna skall fatta?
Man kan också göra som Staffanstorpsbon, som arbetar i Lund, men passar på att träna tävlingscykling på Lunds gator, på väg till och från jobbet. Då cyklar han så fort, att han anser sig ha rätt att cykla på körbanan på Södra vägen i Lund. Han krockar med en bil och blir förvånad över att han får böter. Det är ungefär lika dumt som om jag skulle träna streetracing på hans bakgata i Staffanstorp bland lekande barn. Till saken hör att jag bott i Lund sedan 1965 och har ytterst sällan sett fotgängare eller cyklister på Södra vägen!
Men idag, är det under vissa betingelser, tillåtet att cykla på körbanan.

Christer Fahlström

Dalby
Gå till toppen