Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Klurig ryggsäck för turister skapad av mor och dotter

Lundajakten. Så heter Lunds nya besöksattraktion. Det är en ryggsäck laddad med kluriga frågor som ska ta besökarna på en annorlunda stadsvandring genom Lund.

Mor och dotter Anna Flyman Mattsson och Malva Mattsson har skapat Lundajakten. ”Lite som ett escaperoom i Lund som tar er till alla saker ni måste se”, säger Malva Mattsson.Bild: Maria Sehlin
Bakom Lundajakten står 16-åriga Malva Mattsson med mamma Anna Flyman Mattsson, från Lund.
– Vi fick idén förra sommaren när vi tågluffade. Då gjorde vi många aktiviteter ihop, vi gick vandringar med Ipads och gjorde olika äventyr – vi har nu tagit en del idéer därifrån, hittat på egna uppdrag och gjort vårt eget äventyr, säger Malva Mattsson.
Lundajakten vänder sig till tonåringar och vuxna som gillar klurigheter och att vara aktiva. Den beräknas ta cirka tre timmar och kräver en promenad genom staden där man fångar ledtrådar och löser klurigheter så att man kan ta sig vidare. Det kan vara gåtor, finn-fem-fel, mattetal, kompassriktningar och korsord.
På fem ställen ger ledtrådarna en fyrsiffrig kod som ska användas till att öppna ett av kodlåsen på ryggsäcken. Där väntar ytterligare ledtrådar.
– Det är mycket klurigheter. Och man får se Lund på ett sätt som man inte annars gör. Vi gillar det icke digitala, man behöver inte ha mobilen med sig, och vill uppmuntra vuxna och tonåringar att umgås, säger Anna Flyman Mattsson.
För den som kör fast finns det en ledtrådsbok och en instruktionsbok att smygtitta i.Bild: Maria Sehlin
De avslöjar att bland annat statyer och olika fasaddetaljer i Lund spelar en viss roll.
Turistbyrån på Lunds C, Lund Tourist Center, har nu fem ryggsäckar som väntar på äventyrliga turister. Eller för den delen Lundabor som vill upptäcka sin stad på ett annorlunda sätt.
— Det är minst lika spännande för Lundabor att se Lund på ett nytt sätt. Vi vill uppmuntra till hemmasemester, säger Karoline Saether, turismutvecklare.
Hon nappade genast på idén att ta in spelet:
— Vi tyckte det var en jättekul idé som vi var tvungna att förmedla. Kul också att det är gjort av Lundabor. Jag tror att det fyller en lucka då det är något man kan göra med sina stora barn, säger Karoline Saether, turismutvecklare.
”Vi vill uppmuntra till hemmasemester”, säger Karoline Saether, turismutvecklare, Lund tourist center.Bild: Maria Sehlin
Än så länge finns äventyret endast på svenska. Det kostar 100 kronor per deltagare och en ryggsäck är lagom för två till fyra personer, men man kan vara fler eller också utmana ett kompislag. Vinsten? Det är att man blir medlem i VISLI, vilket står för Vi som studerar Lunds innerstad.
Fakta

Allt fler besöker Lund

Lunds besöksnäring växer visar den inkvarteringsstatistik som Tillväxtverket och SCB presenterade för 2018. Antalet kommersiella gästnätter på hotell under 2018 var en dryg halv miljon, 509 062 stycken, vilket är en ökning med 4,7 % jämfört med 2017. Flest gästnätter under sommarmånaderna, med juli i topp.

Lund växer mer än de flesta städer när det gäller svenska besökare. Av utländska besökare var den största gruppen från Tyskland, följt av Danmark, Storbritannien och Indien under 2018.

Källa: Lunds kommun

Gå till toppen