Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Malmöbolaget Hövding dubblar försäljningen men ökar förlusten

Hövding, som gör airbag för cyklister, har inlett 2019 med en fördubblad försäljning. Samtidigt har förlusten ökat för årets första kvartal, jämfört med motsvarande period förra året.

Fredrik Carling vd på Hövding.Bild: André de Loisted
Bolagets försäljning av airbaghjälmar under första kvartalet 2019 ökade med 135 procent, jämfört med samma period föregående år, till 13 370 stycken. Omsättningen ökade med 139 procent till 19,6 miljoner kronor.
– I Tyskland nästan tredubblade vi försäljningen under perioden och i Danmark och Sverige växer vi även utanför storstadsområdena, säger Hövdings vd Fredrik Carling i ett pressmeddelande.
Under årets tre första månader har samtidigt förlusten ökat med drygt 800 000 kronor, till minus 11,9 miljoner kronor efter skatt.
Fokusområdena för Hövding under 2019 är Danmark, Tyskland, Sverige och Englands huvudstad London.
Idag är det 170 000 som cyklar med Hövdings airbaghjälmar, och hittills har företaget registrerat drygt 4 000 olyckor där airbagen har skyddat cyklister.
Hövdings målsättning är att gå med ett positivt rörelseresultat 2020.
Fakta

Hövding 2018

Säte: Malmö

Omsättning: 92,5 miljoner kronor.

Anställda: 38 anställda

Resultat efter skatt: Minus 41,5 miljoner kronor.

Gå till toppen