Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Så mår hjärnan bättre med mobilen och datorn

Vakna med hjälp av en vanlig väckarklocka, avfölj konton som skapar negativa känslor, gör mobilskärmen grå. Barn under två år bör inte alls titta på skärmar.
Det är några råd från hjärnforskaren Sissela Nutley om hur man kan få sundare digitala vanor.

Många använder mobilen mer än de vill och surfar in på sajter och appar man egentligen inte hade tänkt gå in på. I artikeln nedan finns tips om hur man kan få sundare digitala vanor så att man lägger tid och energi på internet på sådant man verkligen vill och behöver göra.Bild: CHRISTINE OLSSON / TT
Hon är författare till boken ”Distraherad – hjärnan, skärmen och krafterna bakom” som hon hoppas ska hjälpa folk att skaffa mer hälsosamma digitala vanor. Vuxna bör ta ett större ansvar, både för sig själva och för sina barn, tycker hon.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen