Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Läsartext: Förnedrande för barnen att de tvingas göra prov som de vet att de inte klarar

Hela bedömningssystemet och betygsättningssystemet för elever i våra särskilda undervisningsgrupper måste ses över omedelbart, skriver läraren Tea Kurt.Bild: FREDRIK SANDBERG / TT
Det är alltid tufft när vi ser barn utsättas för lidande. Än tuffare är det att se på när det är andra barn eller vuxna som utsätter dem för det. Men allra grymmast är det när lidandet är påtvingat från staten, något vi vuxna lärare tvingas göra trots att vi vet att det gör barnen illa. Det är det som händer när våra barn tvingas ställas inför missanpassade krav och omöjliga utmaningar.
Sedan några år är jag lärare inom något som heter särskild undervisningsgrupp (SU). Det är en utbildningsform som ska fungera som ett mellansteg mellan vanlig skola och särskolan. För att uppfylla kraven till att ansöka om en plats till särskolan krävs det att barnet även har en dokumenterad utvecklingsstörning medan barnen i särskild undervisningsgrupp ”bara” har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (adhd, autism, grav dyslexi, språkstörning – eller ofta en kombination av dessa). Typiskt har man som lärare ansvar för två till fyra barn i en särskild undervisningsgrupp.
Nu på våren är det bland annat skriftliga centrala prov i årskurs 6. Normalt så instrueras barnen i början och får sedan utföra provet på egen hand. I de särskilda undervisningsgrupperna får jag som lärare gå igenom varje enskild uppgift med eleven, så att denne förstår vad som ska göras, vilket även är tillåtet enligt Skolverkets undantagsbestämmelser.
Problemet är emellertid att inget av mina barn klarar uppgifterna, även om de får ta del av alla de instruktioner som finns tillgängliga. Barnen liksom jag själv som lärare plågas av det här, inte minst i samband med de nationella proven. Jag vet att eleverna inte klarar det och eleverna vet att de inte klarar det. Vi är ju glada om vi kommit till treans mattebok när barnen är i sexan.
Tänk dig att du gång på gång använder hela dagar för provskrivning och inte ens kan få ett E i betyg.
Barnen i SU-grupperna omfattas av läroplanen Lgr 11 vilket innebär att deras presentationer bedöms utifrån Lgr 11:s centrala innehåll.
Skolverket är bakbundet av regelverket. Som lärare måste jag lyda reglerna, men reglerna är grymma och omänskliga. Jag utsätter mina barn för en förödmjukelse som de absolut inte har förtjänat. Centrala prov för barn i särskilda undervisningsgrupper måste stoppas innan nästa års provomgång.
Hela bedömningssystemet och betygsättningssystemet för elever i våra särskilda undervisningsgrupper måste ses över omedelbart.
I skolans värld pratar vi ofta om att vi skall arbeta förebyggande istället för åtgärdande. Jag ser inget förebyggande i sättet att utsätta barn med NPF för något vi alla i förväg vet de kommer att misslyckas med och absolut inte något som kommer sänka deras självförtroende och självbild ännu mer. Det är bara omänskligt!

Tea Kurt

Legitimerad grundskollärare sedan många år
Gå till toppen