Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Skivrecensioner

Ciara bär sina ärr med stolthet

Men i Beyoncé-eran ställer Ida Skovmand lite högre krav än så.

Bild: Charles Sykes

Ciara

POP/R&B. Beauty marks.

Ciara har inte döpt sin nya skiva efter födelsemärken. Hennes definition av "beauty marks" är ärr som sitter kvar efter stridens slut, mementon som inte bör sminkas över utan bäras upp med stolthet.
Albumet, hennes första på eget skivbolag, är fyllt med självuppskattnings-mantran som ger sken av att sjungas genom ett leende. Hon är bjussigt personlig, inte minst i videon till titelflaggskeppet, skivans ballad, där faktiska klipp från ett av hennes förlossningsögonblick finns med, med navelsträng och allt.
Kelly Rowland-gästade "Girl gang" ringar in en känsla av revanschlusta och "empowerment" som puttrar på albumet och generellt i populärkulturen. I Beyoncé-eran är vi dock bortskämda med den här typen av feministisk popkamp och ribban ligger högt. Låtarna, mysiga men inte verkligt intressanta, når formmässigt inte riktigt upp.
Singeln "Level up" lanserades med en dansutmaning. Många av Ciaras låtar sedan 2004-genombrottet "1, 2 Step" uppmanar till rörelse. Även om "Beauty marks" kanske inte får en att trilla av stolen är den eleganta dansvirtuosen Ciara alltid bra på att locka upp en ur en slokande sittposition. Energiknippet "Set" och snyggsega "Greatest love" får mig att resa mig i blind tro om att det kommer vara möjligt att vika min kropp i en Ciara-koreografi.
Gå till toppen